سیستم مه پاش چیست و چه ویژگی هایی دارد؟!

سیستم مه پاش چیست و چه ویژگی هایی دارد؟!

سیستم مه پاش چیست و چه ویژگی هایی دارد؟!

سیستم مه پاش چیست؟

سیستم مه پاش نامی آشنا برای گلخانه‌داران است. به‌طور کلی یکی از گزینه‌های مهم گلخانه، ثابت نگه داشتن رطوبت می‌باشد. به طور معمول در گلخانه هایی که رطوبت آن ها به زیر ۳۰ درصد می‌رسد، گیاهان در معرض خطر قرار می‌گیرند و حتی امکان دارد باعث مرگ محصولات گلخانه نیز شود.

همچنین شما می‌توانید در فصل تابستان از دستگاه های مه پاش و یا مه ساز برای افزایش دادن رطوبت و همچنین خنک کردن محیط استفاده کنید؛ و همچنین شما می‌توانید در فصل زمستان برای اینکه از خشک شدن هوا جلوگیری کنید، می‌توانید استفاده کنید.

به طور کلی برای دسترسی به رطوبت مورد نیاز گلخانه باید سه عمل را مورد بررسی قرار داد، که شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. وجود سایه قال قبول
  2. تهویه مناسب با فضای گلخانه
  3. تامین رطوبت مورد نیاز محصولات

دستگاه مه پاش گلخانه

معرفی سیستم مه ساز و یا مه پاش : از این سیستم برای فضاهای گلخانه، مرغداری ها و همچنین سالن های بزرگ استفاده می شود.

طریقه کار کردن این فن به صورتی می باشد که فرایند تبخیر آب و همچنین بدون خیس کردن و ریزش آب بر روی گیاهان باعث خنک سازی می شود. (سیستم مه پاش در گلخانه ها و پرورش قارچ)

شما می توانید از دستگاه های مه پاش هم در فضاهای بسته و هم در فضاهای باز مورد استفاده قراردهید. استفاده این دستگاه در فضاهای بسته به دلیل تامین رطوبت و خنک سازی محیط می باشد، اما در فضاهای باز تنها دلیلی آن ایجاد هوای خنک و همچنین شاداب کردن محیط می باشد.

سیستم مه پاش چیست 1024x576 - سیستم مه پاش چیست و چه ویژگی هایی دارد؟!
سیستم مه پاش چیست و چه ویژگی هایی دارد؟!

در سیستم مه پاش ذرات ریز آب که توسط خود مه پاش به وجود آمده است باعث می شود حرارت هوا را دریافت کند و سپس تبخیر کند، این عامل باعث می شود که هوای محیط خنک شود.

این فرایند توسط نازل های برنجی که شیلنگ ها تحت فشار به آن متصل می باشند، به وجود می آید. باید توجه داشته باشید در مناطق شرجی این سیستم کارایی خوبی از خود انجام نمی دهد.

به طور معمول شما می توانید با استفاده از این فن ها هوای محیط را تا ۱۰ درجه سانتی گراد کاهش دهید.

ویژگی های فنی سیستم مه پاش به چه صورت می باشد؟

به طور کلی دستگاه مه پاش گلخانه ای و یا سیستم مه ساز یک نوع سیستم سرمایش تبخیری می باشد که مانند سیستم های پد و فن، به سیستم های خنک کننده مشهور می باشند.

به طور معمول با استفاده از سیستم مه پاش سرماسان می توانید از بهترین روش های سرمایشی استفاده کنید، که این امر باعث رطوبت زایی و همچنین بازده بالا می باشد.

در سیستم های مه پاش قطرات آب به صورت خیلی ریز تبدیل شده و در هوا پخش می شوند، که این قطرات بر روی گیاهان و یا کف گلخانه قرار نمی گیرند، چون این ذرات به حد ریز هستند تا قبل این که به سطوحی برخورد کنند محو می شوند و همچنین این گونه ذرات به طور سریعی دوباره تبخیر خواهند شد.

شما با استفاده کردن از این سیستم بدون این که گیاهانتان خیس شوند باعث می شوید گرمای گلخانه از بین رود و همین عامل باعث می شود که هوا در فضای موجود خنک شود.

باید توجه داشته باشید که به هر اندازه که ذرات آب ریز باشند؛ سریع تر تبخیر شده و همین باعث می شود که دستگاه مه پاش دارای عملکرد بهتری شود.

کارکرد سیستم مه پاش و یا مه ساز به چه صورت می باشد؟

به طور معمول اساس کار این سیستم کاهش حرارت از طریق تبخیر آب می باشد و همچنین باعث اختلاف فشار می شود.

در سیستم مه پاش آب با فشار بسیار بالایی توسط الکتروپمپ ها وارد سیستم مه پاش می شود، که در این مرحله نازل دستگاه مه پاش و یا افشانه به دلیل خروج آب به مناطق کم فشار؛ باعث تشکیل ذرات پودری شکل که همانند مه می باشند تولید می کند؛ که این عامل باعث می شود که گرمای هوا کاهش پیدا کرده و هوای تازه و خنک جایگذین شود.

شما می توانید در فصل های سرد سال با استفاده از فرایند بالا با این تفاوت که آب گرم وارد کنید؛ باعث هوای گرم در گلخانه شوید تا از خشکی هوا جلوگیری کنید.

شما می توانید با استفاده از این سیستم از گرد و غبار و همچنین حشرات جلوگیری کنید و باعث محیطی مطلوب شود.

نازل های سیستم مه پاش به دلیل داشتن منافذ بسیار ریز که از یک میلمی متر هم کوچک تر هستند، آب خارج می شود و به صورت مه در هوا پخش خواهد شد. اگر گل و گیاه و همچنین خاک خیس بخورد فعالیت میعان انجام نمی گیرد.

برای این که سیستم مه ساز کارایی درستس داشته باشد باید قطر قطرات آب بسیار ریز و به شکل پودر باشد، که این عامل باعث می شود این قطرات به مدت طولانی در هوا معلق بمانند.

این قطرات با جذب کردن گرمای محیط تبخیر می شوند و باعث هوای سرد در فضای محیط می شود.

تابلوهای سیستم های مه پاش باعث می شود کنترل هوشمند با تامیر هماهنگ باشد. شما می توانید با استفاده از این سیستم های خنک و همچنین رطوبت مورد نیاز را برای گلخانه ها ایجاد کنید و این عامل باعث می شود که محصولاته گلخانه ای از هرگونه بیماری و مشکلات به دور باشند. این عامل باعث می شود که جوانه زنی و رشد در گیاهان سرعت پیدا کند.

به طور کلی به هر اندازه ای که رطوبت هوا بیشتر باشد امکان تبخیر آب کاهش پیدا می کند؛ به همین دلیل سیستم های سرمایشی مه پاش در مناطقی که دارای رطوبت کمتری می باشد عملکرد بهتری دارد.

سیستم مه پاش گلخانه 1024x630 - سیستم مه پاش چیست و چه ویژگی هایی دارد؟!
سیستم مه پاش چیست؟

انواع دستگاه مه پاش صنعتی

  • مه ساز و یا مه پاش با فشار متوسط و همچنی نیمه صنعتی
  • سیستم مه پاش با فشار بالا و دارای مه پاش صنعتی

معرفی مه پاش نیم صنعتی

این سیستم با استفاده از یک پمپ کم فشار که حدو 7 الی 17 بار کار کند. از این سیستم برای کافه ها، مراکز خرید و رستوران ها قابل استفاده می باشد. این مه پاش دارای 15 نازل می باشد.

معرفی دستگاه مه پاش صنعتی

در این سیستم از یک پمپ قوی استفاده شده است. ذرات تشکیل شده در این سیستم به صورتی می باشد که در زمان خارج شدن سرعت تبخیر می شوند. این مه پاش دارای صدای کم و کیفیت فوق بالایی دارد. از این سیستم برای امکان صنعتی و بزرگ قابل استفاده می باشد.

مه پاش صنعتی - سیستم مه پاش چیست و چه ویژگی هایی دارد؟!

نکته پایانی

در این محتوای مجله سرماسان، با «سیستم مه پاش و انواع آن» آشنا شدیم. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما همراهان عزیز قرار داده باشیم. لطفا نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را در بخش دیدگاه سایت سرماسان به اشتراک بگذارید.

امتیاز دهید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X