رفع گرما با سیستم‌ مه پاش سرماسان

رفع گرما با سیستم‌ مه پاش سرماسان

رفع گرما با سیستم‌ مه پاش سرماسان

سیستم مه پاش

3 4 1024x1024 - رفع گرما با سیستم‌ مه پاش سرماسان

سیستم مه پاش سرماسان چیست؟

سيستم مه‌ پاش سرماسان يک دستگاه بسيار موثر و کارا جهت تامين رطوبت و خنک کردن محیط می‌باشد. در تعریفی مختصر این ابزار می‌توان گفت: از یک پمپ فشار قوی و تعدادی نازل مه پاش تشکیل شده که آب را به میلیون‌ها ذره کوچک‌تر از قطر موی انسان تبدیل می‌کند، این ذرات ریز در برخورد با هوا به سرعت تبخیر می‌شوند که این فرآیند موجب خنک کاری و افزایش رطوبت می‌شود.

اساس کار سیستم‌ مه پاش سرماسان، خروج آب از دهانه بسیار کوچک نازل‌های مه پاش تحت‌ فشار ۷۰ بار می‌باشد. در این فرایند مجموعه موتور و پمپ وظیفه تأمین فشار لازم برای کارکرد مجموعه را به عهده دارد. شیلنگ آب فشار بالای تولید شده از هر پمپ را به محل خروج آب یعنی نازل‌ها می‌رسانند و آب پرفشار از مسیر نازل‌های مه پاش به بیرون پرتاب می‌شود.

با توجه به آغاز فصل تابستان و افزایش دمای هوا، سیستم مه‌پاش در فضاهای باز تفريحي و تجاری از قبیل سواحل، هتل‌ها و تالارها، پارک‌ها و همچنین فضای سبز ویلاها جهت خنک کردن و لطافت هوا کاربرد فراوانی دارد و خنکی خاصی را به افراد منتقل می‌کند.

نصب بسیار سریع بدون محدودیت در مساحت و با قابلیت توسعه، راندمان بالا، قیمت پایین با عمر مفید بسیار طولانی فقط بخشی از مزایای سیستم مه پاش سرماسان می‌باشد.

 

تعریف رطوبت ساز نازلی (مه پاش)

سیستم مه پاش یا فوگر (fogger) که به آن سیستم رطوبت ساز یا  مه ساز نیز می گویند ٬ ابزاری جهت ایجاد رطوبت و خنک سازی در محیط هایی نظیر گلخانه ها ٬ سالن پرورش گیاه و قارچ ٬ سالن پرورش دام و طیور ٬ نساجی ها و فضاهای باز نظیر پارک و غیره کاربرد دارد.

اساس سیستم مه پاش به این صورت است که آب از طریق فشار بالای پمپ با گذر از شیلنگ مه پاش به نازل ها رسیده و در اثر فشار زیاد به صورت پودر تبدیل شده و از سوراخ های موجود در نازل خارج می شود.

میزان پودر شدن آب بسته به سوراخ نازل مه پاش در اندازه تقریبی بین 3 تا 20 میکرون می باشد. نازل ها با سوراخ ریزتر ذرات آب ریزتری ایجاد کرده و اثر آب کمتری بر سطع برجای می گذارد. آب پودرشده با جذب سریع گرمای موجود در فضا تبخیر شده و فضا را خنک کرده و رطوبت محیط را افزایش می دهد.

اين سيستم مخصوصا در تابستان که با مشکل خشکی هوا و گرماي زياد محيط مواجه هستیم کاربرد بيشتري يافته است.  خشکی هوا و دماي بالای محیط در صنایع مختلف ،  باعث کاهش شديد کمیت و کیفیت توليد محصول شده و مشکلات عديده اي را به وجود مي آورد .

کاربردهای سیستم‌های مه پاش – مه ساز

خنک سازي محيط:

میزان خنک شدن دمای محیط توسط سيستم مه پاش بسته به درصد رطوبت نسبي محیط متغیر است . سیستم مه پاش در منطقه اي با رطوبت نسبي 80 در صد تنها حدود 5 درجه سانتيگراد موجب کاهش دما می گردد ولی در منطقه اي با رطوبت نسبي 30 درصد تا 15 درجه سانتيگراد و در منطقه اي با رطوبت نسبي 10 درصد حدود 20 درجه سانتيگراد دما را کاهش دما می دهد. عملکرد سيستم مه پاش جهت خنک کردن محیط ، مستقيما به رطوبت محيط بستگی دارد و در مناطق خشک عملکرد مطلوبی دارد.

رطوبت زني و تهویه مطبوع:

سیستم تلفیقی مه پاش با فن های دمنده یک روش بسیار مناسب برای استفاده در سالنهای بزرگ در کارخانجات و همچنین گلخانه های صنعتی و مرغداری ها و گاوداری ها می باشد. در این حالت ، نازل مه پاش یا رطوبت ساز بر روی جت فن های  دمنده و یا فن تهویه نصب شده و با ایجاد مه به همراه باد باعث خنک شدن محیط می گردد.

کنترل آفات ( با استفاده از کنترل دما و رطوبت محيط از انتشار آفاتي که در اثر رطوبت پايين و دماي بالا منتشر مي شوند جلوگيري مي کند )

کنترل گرد و غبار و ذرات آلوده و از بین بردن بوي بد محیط ( با مرطوب شدن هوا و انتشار ذرات ريز آب در فضا ذرات گرد و غبار و بوي بد محيط در اين ذرات آب حل شده و با تهويه فضا از محيط خارج شده و يا ته نشين مي شوند )

سم پاشي و کود دهي ( سم ها و کودهاي مايع را مي توان به وسيله اين سيستم به صورت يکنواخت در کل فضا پخش نمود البته باید از نازل های مخصوص این کار استفاده نمود) 

کاربری های مختلف سیستم مه پاش

  • فضای باز رستوران

یکی از مهمترین موارد از سیستم های مه پاش استفاده از آن در رستوران ها است. زمانی که میزهای رستوران پر از مشتری می شوند دمای رستوران بالاتر می رود. با وارد شدن به فصول گرم سال و همچنین استفاده از دستگاه پخت و پز باعث افزایش ایجاد گرما و دمای محیط می شوند. به همین دلیل نیاز به یک نوع سیستم سرمایش فصلی است تا بتواند این دمای هوا را جبران کند. سیستم مه پاش رستوران این هدف را ممکن می سازد.سیستم مه پاش رستوران همچنین می تواند به عنوان یک جداکننده گذرگاه ها و محل رستوران است و علاوه بر این برای افراد سیگاری که نیاز به فضای باز دارند مناسب است. اصلاح رستوران به عنوان یک رستوران چهار فصل می تواند یک مسئله باشد. رستوران های زیادی دارای زمان ها شلوغی و زمان های مرده زیادی هستند. با استفاده از سیستم مه پاش رستوران می توان زمان های پیک شلوغی رستوران و زمان های مرده رستوان را بهینه کرد تا مشتریان به تعداد مناسب در طول روز از رستوران استفاده نمایند و احساس مطلوب تری داشته باشند.

  • سرمایش و آبیاری گلخانه

با توجه به روند رو به رشد نیاز به تامین مصرف مواد غذایی و نیاز به تامین میوه برای تمام فصل های سال استفاده از گلخانه ها بسیار در حال پیشرفت می باشد. سیستم رطوبت ساز گلخانه گزینه مناسبی برای آبیاری و همچنین ایجاد رطوبت و شرایط محیطی مناسب برای گیاهان گلخانه می باشد. در این سیستم آبیاری به صورت ذرات بسیار ریز آب می باشد که بخشی از آب تبخیر شده و تبدیل به رطوبت هوا می شود و بخش دیگر از بر روی گیاهان می ریزد که باعث آبیاری گیاهان می باشد. مه پاش گلخانه یا میست گلخانه بر حسب طراحی و با نازل مه پاش ۳ ، ۴ ، ۵ میکرون جهت تأمین رطوبت گلخانه و گیاهان و درختچه ها استفاده می گردد. توضیح اینکه برای پایین آوردن دمای گلخانه استفاده از سیستم سرمایش گلخانه ای که متشکل از پد سلولزی و مه پاش گلخانه ای است، امری ضروری است.

سیستم رطوبت ساز گلخانه ای همانند مه پاش خانگی یک سیستم کم هزینه در مقایسه با دیگر سیستم های کنترل شرایط محیطی در گلخانه ها است. علاوه بر این نصب آن بسیار آسان است و به تعمیرات و نگهداری کمی نیاز دارد. با نصب این سیستم در گلخانه به این مزیت ها دست می یابید:

  • افزایش رشد گیاهان
  • ایجاد سطح دما و رطوبت ایده آل در گلخانه
  • افزایش میزان تولید گلخانه
    • سیستم مه پاش برای دامداری ها و گاوداری ها

برای گاو منطقه ایده آل حرارتی از ۲۵-۱۳ درجه سانتیگراد می باشد. در این محدوده دمایی حیوان در یک آرامش بهینه ای بوده و دمای بدنش بین ۱/ ۳۹-۴/ ۳۸ درجه سانتیگراد می باشد. زمانی که دما از ۲۷ درجه تجاوز کند بر روی گاو اثرات منفی می گذارد که باعث کاهش کارائی و حتی بیماری آن می شود.

با استفاده از سیستم مه پاش پرفشار با قدرت تبخیری بالا و بدون اثر خیسی در گاوداری می توان تا ۲۰ درجه دمای محیط  را کاهش داده و باعث از بین بردن استرس گرمائی شد. اثرات مثبت کاهش استرس گرمایی ناشی از استفاده سیستم مه پاش در گاوداری عبارتند از :

  • افزایش وزن:

یکی از مزایای استفاده از سیستم مه پاش در گاوداری ها افزایش وزن گاوها می باشد زیرا استرس گرمائی باعث اختلال  در سیستم متابولیسم گاو می شود که در نهایت منجر به کاهش وزن و کاهش تولید شیر می گردد. ضمنا وجود گرما باعث می شود که گاو به دنبال سایه بوده و کمتر مصرف خوراک داشته باشد.(مصرف خوراک  ۱۰ الی ۱۵ درصد کاهش می یابد).

  • افزایش تولید شیر:

یکی از مزایای استفاده از سیستم مه پاش در گاوداری ها افزایش تولید شیر می باشد و استرس گرمائی باعث افت تولید شیر تا سقف ۱۰ درصد می گردد و مواد غذایی مصرف شده توسط گاو صرف کنترل وحفظ دمای بدن می شود. از آنجائیکه گاوهای پر تولید خوراک بیشتری مصرف می کنند حساسیت بیشتری به تنش گرمایی دارند و در نتیجه با کاهش تولید بیشتری روبرو می شوند.

  • کاهش آب مصرفی گاو:

گاو برای جبران آب از دست داده به دلیل تعرق، اقدام به نوشیدن آب می کند که این منجر به کاهش مصرف خوراک گاو می گردد. که با خنک کاری هوای گاوداری بوسیله سیستم مه پاش پرفشار ، گاو آب کمتری مصرف می کند.

  • افزایش تولید مثل:

 در زمان مواجهه با استرس گرمایی به دلیل کوتاه شدن دوره استرس و فحلی و تشکیل فولیکول در زمان های متغیر میزان باروری دام کم می شود. و همچنین در تشکیل رویان نقصان به وجود می آید. (در گزارش های مختلف آمده است که در حدود ۶۰ تا ۶۶% کاهش داشته است.) اثرات منفی استرس گرمایی، در دمای ۴۴درجه سانتیگراد  در زمان قبل از تلقیح و۴۰درجه سانتی گراد  بعد از تلقیح تشخیص داده شده است.

همچنین استرس گرمایی باعث سخت زایی در هنگام زایش، بروز بیماری کبد چرب در گاو تازه زا، بیماری ورم پستان، حتی سقط جنین در زمان واکسیناسیون و کاهش وزن گوساله خواهد شد و گوساله  پس از زایش دچار اختلالات متابولیکی می گردد.

  • کاهش یا حذف بیماری های ناشی از استرس گرمائی :

در اثر گرما  حیوان شروع به تنفس سطحی با دفعات زیاد خواهد کرد که در این حالت دی اکسید کربن زیادی از بدن خارج می شود و نهایتاً به الکالوز تنفسی منجر می شود.همچنین در زمانیکه گاو دچار استرس گرمایی می گردد در اثر دفع بی کربنات به بیماری اسیدوز مبتلا می شود که این امر باعث ایجاد نقصان در تامین خون سم شده و در نهایت باعث ایجاد خونریزی و نکروز بافت کوریوم سم و لنگش می شود، از طرف دیگر هوای گرم باعث تغییر در رفتارهای خوابیدن و ایستادن حیوان می شود به شکلی که زمان خوابیدن گاو، کاهش پیدا کرده و زمان بیشتری صرف ایستادن می کند که این سبب افزایش لنگش می گردد و با خنک سازی محیط توسط سیستم مه پاش این موارد کاهش خواهد یافت.

  • کنترل حشرات و گرد و خاک:

همچنین استفاده از سیستم مه پاش باعث دفع حشرات پرنده و حذف یا به حداقل رساندن گردو خاک و ذرات معلق در هوا خواهد شد.

  • سرمایش و تهویه مرغداری

مقدار اندازه قطرات آب در سیستم مه پاش مرغداری همانند مه پاش خانگی بسیار تاثیر گذار است. هر چقدر مقدار قطرات آب ریزتر باشد زودتر تبخیر می شود و اگر اندازه قطرات بزرگتر شود احتمال اینکه آب به صورت کامل تبخیر نشود بیشتر می شود. در سیستم رطوبت ساز مرغداری هر چقدر که میزان تبخیر آب بیشتر شود و میزان سرمایش مرغداری کاهش می یابد و مه پاش عملکرد بهتری خواهد داشت. اگر قطره آب با کف برخورد کند تاثیر پایینی بر کاهش دما خواهد داشت.

هر چقدر که میزان فشار دستگاه رطوبت ساز مرغداری افزایش بیابد مقدار تبخیر و کاهش دما افزایش می یابد. در فشار ثابت هر چقدر که میزان قطر خروجی نازل کمتر شود، دبی خروجی آب کاهش می یابد اما میزان نسبت تبخیر آب افزایش می یابد.

از مهمترین مزایای استفاده از دستگاه مه پاش مرغداری به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • افزایش میزان تولید تخم مرغ
  • وزن گیری سریع تر
  • افزایش میزان نرخ تبدیل غذا
  • کاهش مرگ و میر پرندگان
  • کنترل و کاهش میزان بوهای نامطبوع

هر چقدر هوا خشک تر باشد ، آب راحت تر می تواند تبخیر شود و تاثیر سرمایش بیشتر نمایان می شود. یک سیستم رطوبت ساز مرغداری چه در هوای مرطوب و چه در هوای خشک باعث ایجاد برودت می شود اما در هوای خشک خنک شدن بیشتر حس می شود. در هوای مرطوب برای ایجاد برودت نیاز به فشار های بالاتر نازل های کوچک تری نیاز است.

 

  • فضای باز خانگی

یکی دیگر از موارد استفاده از سیستم مه پاش در منازل استفاده در سیستم دیوار سبز یا Green Wall می باشد. به این شکل که در راستای دیوار بر روی گلدان های نصب شده سیستم مه پاش نصب می شود. که با توجه به طول دیوار سیستم مه پاش نصب شده نیز به دو صورت با الکتروپمپ و بدون الکتروپمپ می باشد.

مه پاش خانگی مهپاش خانگی MIST KIT

این نوع سیستم در واقع برای فضاهایی بکار می رود که رطوبت تولیدی برای مصرف گیاهان می باشد. علت آن هم این است که قطرات مه تولیدی در این مدل از سیستم های مه پاش بزرگ تر از قطرات مه تولیدی در سیستم مه پاش با الکتروپمپ می باشد که جهت ایجاد آسایش و آرامش افراد مناسب نمی باشد. بدین منظور برای فضاهایی چون نورگیر، بالکن و باغچه مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع سیستم مه پاش با توجه به نوع نازل های استفاده شده نیازی به افزایش فشار نیست . به همین دلیل در این دسته از سیستم های مه پاش خانگی الکتروپمپ مورد استفاده قرار نمی گیرد. این مدل از مه پاش ها به صورت یک پکیج آماده بوده و فقط به شیر آب وصل می شوند. این پکیج از چندین نازل و اتصالاتی چون پایه نازل و ته خط و نیز چندین متر شیلنگ و بست های مربوط به نصب روی دیوار و نیز اتصال مربوط به شیر آب تشکیل شده است.

با توجه به سادگی و نیز نوع متریال های استفاده شده در این نوع از سیستم های مه پاش قیمت این سیستم ها بسیار پایین تر از مدل با الکتروپمپ می باشد. علاوه بر قیمت مورد دیگری که می تواند مورد بررسی قرار گیرد سادگی در نصب این سیستم می باشد.

  • مه پاش معدن و کارخانه های سنگ، شیشه و …

از سیستم های مه پاش در موارد بسیاری استفاده می شود. یکی از این موارد استفاده در معادن کارخانه های سنگ، شیشه و … می باشد تا بتوانند از پخش شدن گرد و غبار در محیط جلو گیری نمود.

در بخشی از خطوط فرآوری معادن لازم است تا موارد استخراج شده از معدن که شامل قطعات نسبتا بزرگ سنگی می باشند را به کوچک ترین حالت ممکن تبدیل نمایند. به همین منظور از دستگاه های سنگ شکن استفاده می شود.

با توجه به نوع عملکرد این دستگاه ها که سنگ را به قطعات بسیار ریز تبدیل می نمایند مقدار قابل ملاحظه ای گرد و غبار در محیط تولید می شود.

این گرد و غبار دارای وزنن بسیار پایینی می باشد که با وزش باد به اطراف پرتاب می شود و در محیط پخش می گردد که با توجه به مسایل محیط زیستی تولید آلودگی می نماید. چرا که در بسیاری از موارد این ذرات ریز دارای سیلیس بالا بوده که خاصیت چسبندگی نیز دارد و به راحتی از محیط پاک نمی شود. بخش دیگری از گرد و غبار تولیدی در خطوط فرآوری معادن در مسیر نوار های نقاله می باشد.

نصب مه پاش بر روی نوار نقاله

با توجه به این مطلب که مواد بر روی این نوارهای نقاله مسافتی را طی می نمایند و برخی از این مواد بسیار سبک می باشند با وزش باد جابجا می شوند.

از سیستم های مه پاش نازلی یا فوگر برای معادن طلا و نقره با توجه به نوع خاک مصرفی در این معادن استفاده بیشتری می شود تا از پخش شدن ریز گرد ها در محیط اطراف معدن تا حد امکان جلوگیری شود.

سیستم مه پاش برای جلوگیری از پخش شدن این ریز گردها بدین صورت می باشد که با اسپری قطرات بسیار ریز آب در هوای اطراف این ریز گردها و غبار ها موجب چسبیدن این ذرات به قطرات آب می شوند که در این صورت قطرات آب سنگین شده و به سمت زمین سقوط می نمایند.

  • سالن های قارچ

مه پاش سالن قارچ یکی از اصلی ترین تجهیزات در فارم های قارچ می باشد، در سالن های قارچ نیاز به رطوبت 90 درصدی می باشد. جهت تامین این رطوبت دستگاه ها و سیستم های متعدد به کار گرفته می شود، سیستم های فوگر یکی از این روش های رطوبت دهی می باشد.

در سیستم فوگر (سیستم نازلی ) با به کار گیری سیستم تحت فشار، و ایجاد فشار در حدود 200 بار پشت هر نازل و عبور آب از روزنه 20 میکرونی نازل ،آب به صورت ذرات بسیار ریز تبدیل می شود. ذرات ریز آب به سرعت در هوا تبخیر می شوند و رطوبت محیط را افزایش می دهند.

برخی از مزایای سیستم‌ مه پاش سرماسان

  • تامین رطوبت مورد نیاز سالن به صورت اتوماتیک
  • کاهش مشکلات تنفسی به دلیل امکان ضدعفونی کردن هوای سالن
  • حشرات و گرد و خاک و بو کنترل می‌شود و می‌توان فضاهای مورد نظر را ضد عفونی کرد.
  • استفاده از شلنگ‌های با بهترین کیفیت و مقاوم در برابر پوسیدگی
  • صرفه جویی در مصرف برق برای تامین هوای خنک
  • صرفه جویی قابل توجه در مصرف آب برای تامین رطوبت مورد نیاز

برای آشنایی بیشتر با محصولات ما می‌توانید با مجله سرماسان همراه شوید.

امتیاز دهید
X