اهمیت فن تهویه برای گلخانه

اهمیت فن تهویه برای گلخانه

اهمیت فن تهویه برای گلخانه

سرمایش گلخانه با فن تهویه

فن تهویه یکی از نیازهای ضروری گلخانه می‌باشد. یکی از مهم‌ترین مواردی که برای گلخانه‌ها باید به آن توجه ویژه نشان داد، سرمایش محیط و سالن است؛ زیرا دمای مناسب در رشد و نگهداری گل‌ها تاثیر بسزایی دارد.

استفاده از فن‌های مخصوص تهویه گلخانه ساده‌ترین و راحت‌ترین راهکار برای تنظیم دما می‌باشد. این روزها تنوع مدل‌های هواکش گلخانه افزایش یافته است و نمونه‌های مختلفی از آن‌ها طراحی و تولید می‌شود.

مجله سرماسان در این محتوا قصد دارد تا شما را با مزایای استفاده از فن تهویه و نحوه عملکرد آن برای گلخانه آشنا سازد. پس با ما همراه باشید.

هواکش گلخانه ( فن تهویه دمنده )

در حقیقت تهویه به گردش هوا توسط نیروی باد می‌گویند. در فصل‌های بهار و تابستان دمای داخل گلخانه به شدت افزایش پیدا می‌کند، در نتیجه نیاز به کاهش دمای این محیط به شدت احساس می‌شود.

فن تهویه سرماسان یا همان هواکش گلخانه از جمله دستگاه‌هایی است که برای کنترل دما از آن استفاده می‌شود و جزء تجهیزات اصلی یک گلخانه محسوب می‌شود، چرا که در صورت عدم تنظیم دمای گلخانه، به گیاهان آسیب جبران‌ناپذیری وارد می‌شود.

اهمیت سیستم سرمایشی برای گلخانه‌ها  

همان‌طور که حتما می‌دانید گل‌ها و گیاهان به گرمای شدید هوا حساس هستند و به سرعت در هوای گرم پژمرده خواهند شد. در فصول گرم سال، باید دمای گلخانه را خنک نگه داشت تا سلامت گیاه حفظ شود.

البته در فصل‌های سرد هم گاهی نیاز به سیستم سرمایشی می‌باشد. بنابراین باید همیشه با فن تهویه اقدام به کنترل دمای محیط گلخانه نمائید و اجازه ندهید گرما موجب آسیب به گل‌ها شود.

خوب است بدانید که گیاهان به گردش هوا پاسخ مثبتی نشان می‌دهد. به زبان ساده‌تر هواکش گلخانه با جابه‌جایی هوای درون گلخانه وزش باد را شبیه‌سازی می‌کند. این امر موجب می‌شود تا گیاهان رشد بهتری از خود نشان بدهند.

در حقیقت جریان باد سلول‌های دیواره ساقه گل‌ها را تقویت می‌کند و باعث می‌شود تا رشد گیاهان افزایش پیدا کند. لازم به ذکر است این گردش هوا و ایجاد باد در محیط گلخانه به گرده افشانی و تولید مثل گیاه نیز کمک شایانی می‌کند.

کاربرد فن اگزاست

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین تجهیزات گلخانه‌ای، فن اگزاست است. این فن با تامین اکسیژن مورد نیاز گیاهان، گردش دائم هوا و کنترل میزان رطوبت، گرمای بیش از اندازه درون گلخانه‌ها را به سرعت از بین می‌برد.

عملکرد فن اگزاست همانند سایر فن‌هایی که هوا را در محیط منتشر می‌کنند، نیست. بلکه اگزاست با مکش هوای درون محیط، موجب گردش هوا می‌شود.

به عبارت دیگر این فن هوای کهنه و قدیمی محیط را به درون سیستم خود که دارای پد سلولزی مرطوبی است، می‌کشد و بعد از تمیز کردن دوباره آن را وارد محیط می‌نماید.

انواع فن اگزاست گلخانه

فن‌های اگزاست گلخانه‌ای به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  1. فن سقفی گلخانه
  2. فن گلخانه اکسیال
  3. فن گلخانه یوتیلیتی

از لحاظ ساختاری هر سه نوع این دستگاه‌ها، فن آکسیال یا سانتریفیوژ دارند، که توان و قدرت هوادهی 1000 تا حدود 5750 را دارا می‌باشند. از مهم‌ترین مزایای آن‌ها می‌توان به کم صدا بودن و توان مکش بالا اشاره کرد. این فن‌ها از هود، فیلتر، هواکش، سیستم کانال‌کشی و کانال عمودی یا همان دودکش تشکیل شده‌اند.

فن‌های ذکر شده از نظر ابعاد به سه دسته 100، 120 و 140 تقسیم می‌شوند. اندازه 140 کاربرد و قدرت بیشتری به نسبت دیگر اندازه‌ها دارد. از لحاظ عملکرد هم اگزاست ها به دو نوع دمپر وزنه‌ای و کلاج‌دار دسته‌بندی می‌شوند.

فن تهویه گلخانه - اهمیت فن تهویه برای گلخانه
اهمیت فن تهویه برای گلخانه

تعادل دما با فن تهویه

دمای استاندارد گلخانه‌ها در حدود 10 تا 20 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. دمای بالای 20 درجه و زیر 10 درجه رشد گیاهان را با اختلال مواجهه می‌کند و موجب پژمردگی و از بین رفتن آن‌ها می‌شود. در فصل تابستان به خصوص در ماه مرداد که گرمای هوا به شدت افزایش می‌یابد استفاده از فن اگزاست سبب تنظیم دمای درون محیط گلخانه می‌شود.

این امر گل‌ها را از هر نوع آسیب دمایی دور می‌کند و رشد آن‌ها را هم سرعت می‌بخشد. فن اگزاست با افزایش خروجی گرما و تبخیر آن و همچنین مکش هوای تازه به داخل، دمای محیط را خنک می‌نماید. برای پایین آوردن سریع و راحت دما در گلخانه بهترین راهکار استفاده از فن اگزاست به همراه پد سلولزی می‌باشد.

فن‌های اگزاست با تهویه هوا تنظیم و کنترل دما، پیشگیری و کنترل از آفت‌ها، گرده افشانی و همچنین تنظیم و کنترل دمای داخلی را هم سبب می‌شود.

مزایای تهویه گلخانه

  • جابه‌جایی و تبادل هوای داخل محیط گلخانه
  • متعادل سازی رطوبت محیط داخلی
  • کم کردن آفت‌ها و بیماری‌های تنفسی ناشی از آن‌ها
  • کاهش گرد و خاک محیط و آلودگی‌ها
  • پخش گازهای گلخانه‌ای به صورت یکنواخت در محیط
  • خنک کردن محیط و کاهش دمای سالن
  • کمک به گرده افشانی گیاهان و تولید مثل آن‌ها
  • تامین دی اکسید کربن کافی برای فتوسنتز گیاهان

نحوه قرار دادن فن گلخانه

بهترین مکان برای نصب فن تهویه گلخانه در قسمت جلوی دریچه هوا می‌باشد. برای گلخانه‌هایی که متراژ آن‌ها کمتر از 60 یا 50 است، برای نتیجه بهتر از فن‌های دمنده برای ورود هوای تمیز بهره ببرید، نصب این فن‌‌ها در کنار دیوارها بیشترین عملکرد را دارد.

در گلخانه‌ها میزان دمای مناسب برای فتوسنتز گیاهان بسیار با اهمیت است، از این‌رو باید با ابزارهای مناسب این دما که معمولا بین 20 تا 22 درجه سانتی‌گراد می‌باشد، حفظ شود. محل نصب هواکش‌ها در کارایی آن‌ها اثر مستقیم دارد. در هر صورت مکان نصب بستگی به متراژ و نوع سازه آن دارد. البته آب‌و‌هوای منطقه نیز در این موضوع بی‌تاثیر نخواهد بود.

جمع‌بندی محتوا

جابه‌جایی و گردش هوا در گلخانه موجب ایجاد نتایج مطلوب در پرورش گیاهان می‌شود. این گردش هوا با برقراری تعادل دمایی و رطوبت میزان دی اکسید کربن و اکسیژن را نیز متعادل می‌نماید. بنابراین با بهره‌گیری از یک فن تهویه گلخانه شرایط رشد و پرورش گیاهان را بهبود ببخشید، تا کسب‌و‌کار گلخانه‌ای موفقی داشته باشید.

ابزارها و تجهیزات تخصصی گلخانه‌ها، می‌توانند دمای درون محیط را به شدت تغییر دهند و آب‌وهوای خاصی را به طور مصنوعی ایجاد کنند. یک سیستم سرمایشی مناسب باید بتواند دما را حداقل تا 14 درجه سانتی‌گراد نسبت به محیط بیرون کاهش دهد.

در محیط‌هایی که اختلاف دمای محیط بیرون با درون گلخانه زیاد نیست فن تهویه می‌تواند بهترین انتخاب باشد. این فن‌ها با کمترین هزینه و سریع‌ترین زمان ممکن محیط داخلی را خنک می‌کنند، تا گیاهان به خوبی رشد کنند.

قیمت فن تهویه بی صدا

خرید فن تهویه نکات مهم خود را دارد! باید توجه داشته باشید که قطعاتی که به کار رفته در دستگاه تا چه حد مرغوب و کارآمد هستند. همچنین باید مطمئن شوید که فن تهویه گلخانه ای موردنظر شما دارای گارانتی معتبر می‌باشد و خدمات پس از فروش لازم را ارائه می‌دهد یا خیر.

برای خرید فن تهویه گلخانه و اطلاع از قیمت فن تهویه و جزئیات بیشتر در خصوص این سیستم، با سرماسان تماس بگیرید. کارشناسان ما در طول هفته آماده مشاوره رایگان به شما عزیزان هستند. ما شما را تا خرید هواکش گلخانه مناسب نیازتان همراهی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: خرید و مشخصات انواع فن تهویه

تماس با سرماسان : ۰۲۱۲۲۲۲۹۱۷۶

امتیاز دهید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X