پد سلولزی کولر چیست؟/ مزایا پد سلولزی در گلخانه‌ها

پد سلولزی کولر چیست؟/ مزایا پد سلولزی در گلخانه‌ها

پد سلولزی کولر چیست؟/ مزایا پد سلولزی در گلخانه‌ها

شاید بارها شده باشد که کلمه « پد سلولزی کولر » را شنیده باشید، اما نمی‌دانید این پد سلولزی و کاربرد آن چیست. در این مطلب ما برای شما، توضیح مختصری در خصوص پد سلولزی داده‌ایم، خصوصیات پد سلولزی را ذکر کرده‌ایم، کاربرد و مزایای آن را بیان کرده‌ایم و همچنین توضیحی در مورد اینکه چرا پدهای سلولزی جایگزین پوشال شده‌اند را آورده‌ایم. با «مجله سرماسان» همراه باشید.

پد سلولزی چیست؟

پد سلولزی کولر یکی از تجهیزاتی است که در کولرها از آن‌ها استفاده می‌شود و ماده اولیه سازنده این پدها کاغذ کرافت می‌باشد. لازم است بدانید پد سلولزی یکی از کارآمدترین تکنیک‌های مورداستفاده در سیستم‌های سرمایشی مانند کولر آبی محسوب می‌شود.

این پدها، از ورقه های کاغذی سلولزی ساخته می‌شوند. ورقه‌های سلولزی در این پد، بسیار منظم و یکپارچه در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. این کاغذهای سلولزی، به دلیل جنس و نوع چینش‌شان کنار یکدیگر، در برابر هر گونه مواد شیمیایی و فاسد مقاوم هستند و همچنین در برابر طوفان و باد و… نیز مقاوم می‌باشد.

برای اطلاع بیشتر باید بدانید، پد سلولزی محصولی است که مواد اولیه آن از سلولز (Cellulose) می‌باشد. ماده‌ای که از دیواره‌ی سلولی گیاهان ساخته شده است، که خاصیت جذب آب بالایی دارد و البته از لایه‌های متعدد و نازک (پد، Pad) ساخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: کولر صنعتی چیست؟

کاربرد پد سلولزی در کولرهای آبی

پد سلولزی کولرها، به عنوان یک واسط تبخیری عمل می‌کند. نحوه کارکرد پدهای سلولزی دقیقا همانند پوشال‌ها می‌باشد. همه‌ی ما می دانیم که در کولر های آبی لازم است تا آب در سطح یک واسط تبخیری به جریان افتد. این واسطی که همراه با سطحی بزرگ در جریان هوای آزاد قرار می گیرد. باید آب را در مقابل هوای آزاد بگیرد و در نهایت جریان هوایی مرطوب را ایجاد کند. در حقیقت کار اصلی خنک سازی هوا، بر عهده پدهای سلولزی می باشد. بدون پد سلولزی و یا پوشال، نمی توان هوای اطراف را جذب کرد و ان به عبور از آب خنک، به دمای مطلوب رساند.

به طور کلی در کولرهای سلولزی، جریان آب در لایه های نازک و به هم فشرده پدهای سلولزی به خوبی پخش می شود. و تا چند روز باقی می ماند. سپس جریان باد از طریق مکش، در مقابل این پد سلولزی قرار گرفته می شود. که توسط تماس هوا با قطرات روی پدهای سلولزی، خنک می شود. و مقدار مشخصی از هوا به بیرون منتقل می شود و محیط را در بهترین شکل ممکن خنک می کند.

البته امروزه پوشال ها دیگر جای خودشان را به پدهای سلولزی داده اند. چرا که این واسط تبخیری مزیت های زیادی را برای کاربران ایجاد می کند. تمامی مزیت آن ناشی از جنس کاغذ مورد استفاده در پد سلولزی نشات می گیرد. چرا که جنس کاغذ های پد سلولزی کولر از کرافت است و قابلیت جذب بالایی از آب را دارند و در عین حال بسیار در مقابل فرسایش و فاسد شدن توسط آب مقاومت می کنند.

پد سلولزی. e1625922400392 1 1024x554 - پد سلولزی کولر چیست؟/ مزایا پد سلولزی در گلخانه‌ها
آشنایی با پد سلولزی کولر

آشنایی با خصوصیات پد سلولزی

  • درصد جزب بالای آب به دلیل استفاده از مواد کاغذ کرافت
  • جلوگیری از ورود حشرات موذی به دلیل داشتن ساختار هندسی و یکپارچه
  • بازدهی بسیار بالا برای خنک سازی محیط
  • پد سلولزی کولر دارای خاصیت خودشویی می‌باشد
  • توزیع یکنواخت آب در تمام سطوح پد سلولزی به دلیل استفاده از کاغذ کرافت و داشتن ساختار منظم

چرایی جایگزین شدن پدهای سلولزی به‌ جای پوشال

اصلی ترین دلیل جایگزین پد سلولزی به جای پوشال، بازدهی بیشتر در خنک سازی محیط می‌باشد. جدا از این مزیت، پدهای سلولزی مزایای دیگری را برای کاربران ایجاد می‌کند، به طوری که میزان استفاده از پوشال را سالانه کم رنگ تر کمتر می‌کند.

یکی دیگر از دلایل جایگزین پد های سلولزی با پوشال، کاهش مصرف آب می باشد. چرا که در پد های سلولزی به دلیل استفاده از کاغذ کرافت و ساختار یکپارچه، آب بیشتری را جذب خود می کنند. و این مسئله برای مناطقی که با بحران کم آبی دست و پنجه نرم می کنند؛ اهمیت دارد.

علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، به دلیل عدم ایجاد فشار به موتور و بالا رفتن بازدهی در خنک سازی محیط، در مصرف برق هم نیز صرفه جویی می‌شود. یعنی به نصب پد سلولزی به جای پوشال می‌توان با یک تیر چند نشانه را زد. البته مزیت های آن اینجا تمام نمی‌شود.

از دیگر مزیت‌های آن می‌توان به نگهداری و تمیز کاری آسان کولر های سلولزی اشاره کرد. چرا که ساختار پد‌های سلولزی به شکلی است که تجمع باکتری و قارچ و رسوب‌گیری غیر ممکن است. البته در صورتی که چند سالی از تعویض و تمیز کاری آن می‌گذرد، منطقی است که دچار مشکل شود.

دلایل دیگر:

از دیگر دلایل جایگزین شدن پد سلولزی کولر با پوشال این است که پد سلولزی دارای ضریب مقاومت مطلوب‌تر در مقابل ورود گرد و غبار است. که این خاصیت ناشی از طراحی ورقه های آن می شود. که این ویژگی به هیچ وجه در پوشال ها دیده نمی‌شود. بزرگترین مشکل در کار با پوشال ها حساب می شود. در واقع به دلیل عدم ایجاد گرد و غبار، استفاده از پد سلولزی مرغداری، پد سلولزی گلخانه و … رواج پیدا کرده است.

یکی دیگر از دلایل اینکه به جای پوشال از پد سلولزی استفاده می‌شود. عدم استحکام و تغییر شکل پوشال معمولی است که باعث پایین آمدن راندمان تبخیر از ۷۰% به ۵۰% است که همان هفته های اول رخ می‌دهد. در صورتی که در پد سلولوزی دیگر خبری از این مشکل نیست چرا که با استحکامی که این پد دارد از تغییر شکل جلوگیری می‌نماید.

پد سلولزی در چه مکانی کاربرد دارد؟

پدهای سلولزی در صنایع مختلفی کاربرد دارند که مهم‌ترین آن صنایع ساخت کولر آبی می‌باشد. معمولا این محصول در صنایع لوازم خانگی و کشاورزی و دامداری با نام‌هایی نظیر، پد سلولزی، پد سلولوزی، پوشال سلولزی، پد خنک کننده، پد کولر، پد مرغداری، پد گلخانه بر سر زبان‌ها افتاده است.

مزیت‌های پد سلولزی در مرغداری‌ها

  • پرورش مناسب مرغ‌ها
  • عدم وجود گرد و غبار
  • افزایش میزان کیفیت تخم مرغ در روند تخم گذاری
  • خروج آمونیاک و دی اکسید کربن از داخل مرغداری

مزیت‌های پد سلولزی در گلخانه‌ها

  • افزایش میزان بازدهی و رشد
  • ایجاد هوای مطبوع در گلخانه
  • عدم ایجاد و رشد هرگونه قارچ و باکتری

مزیت‌های پد سلولزی کولرهای خانگی

  • ایجاد هوایی مطلوب برای کاربران
  • عدم ایجاد حساسیت برای کاربران
  • افزایش میزان بازدهی در خنک سازی محیط

در این محتوا با پد سلولزی کولر آشنا شدیم. سوالات کاربران درباره کاربردهای پدسلولزی در کولرهای آبی، خصوصیات پد سلولزی، مزیت‌های پدسلولزی، دلیل جایگزینی پدسلولزی به‌ جای پوشال و… مطرح و پاسخ داده شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پدهای سلولزی می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۲۲۹۱۷۶ تماس گرفته تا کارشناسان سرماسان به صورت کامل شما را راهنمایی کنند.

امتیاز دهید
X