روش های خنک سازی مرغداری

روش های خنک سازی مرغداری

روش های خنک سازی مرغداری

روش های خنک سازی مرغداری

در مرغداری ها یکی از عوامل محیطی که باید به آن توجه ویژه ای شود، دمای سالن و خنک سازی مرغداری می باشد چرا که مرغ ها نسبت به دماهای گرم و یا سرد حساس هستند و گرمی هوا باعث خفگی و تلف شدن مرغ ها در مرغداری می شود و این زیان آور است همچنین سردی هوا نیز باعث کاهش سرعت رشد و تجمع طیور در یک نقطه می‌شود به همین دلیل خنک سازی مرغداری جز مهمترین ترین اقدامات میباشد.

در آخر ازدحام بیش از حد مرغ ها در یک نقطه، اکسیژن کمتری به آنها می ساند که این نیز به خودی خود باعث خفگی حیوانات می شود و از این رو برقراری تعادل گرمایی در سالن های مرغداری از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و مرغداران می توانند با تجهیزات مختلف و به شکل اتوماتیک دمای سالن مرغداری را کاهش و یا افزایش دهند. برای خنک سازی مرغداری میتوان از کولر صنعتی سرماسان استفاده کرد.

کنترل دما و خنک سازی مرغداری

مجله سرماسان : استرس گرمایی یکی از معضل های سالن های پرورش طیور و مرغداری ها می باشد، دمای سالن مرغداری با توجه به سن آنها از زمان جوجه ریزی تا زمان کشتار فرق می کند؛ در هفته های اولیه دمای سالن مرغداری باید ۳۳ درجه باشدو باید خنک سازی مرغداری انجام شود.

مرغداران به تدریج هر هفته دمای سالن را کمی کاهش می دهند و از سن یک ماهگی تا انتهای دوره دمای سالن باید بین ۲۰ الی ۲۲ درجه سانتی گراد باشد؛ افزایش دما باعث استرس در بین مرغ ها میشود و اگر در خنک سازی دمای سالن دیر اقدام شود بخش قابل توجه و یا کل گله تلف خواهند شد.

لازم به ذکر است روش های مختلفی برای خنک سازی مرغداری و کاهش دمای سالن مرغداری در روزهای گرم، به خصوص در فصل تابستان وجود دارد که هر یک از این روش ها مزایا و معایب خود را دارند و بودجه نهایی برای راه اندازی آنها نیز فرق می‌کند. روش خنک سازی سالن مرغداری با توجه به آب و هوای حاکم بر منطقه متفاوت خواهد بود و مطمئنا روشی که در مناطق گرم و خشک کاربرد دارد برای مناطق سردسیر و یا شرجی پاسخگو نخواهد بود.

رطوبت ساز و مه پاش برای خنک سازی مرغداری

به کار گیری دستگاه رطوبت ساز و سیستم مه پاش یکی از روش های کم هزینه برای خنک نمودن سالن مرغداری است. دستگاه های رطوبت ساز در انواع مختلف دیسکی و پروانه ای، التراسونیک و مه پاش نازلی قابل طراحی و تولید می‌باشند.

عمل خنک سازی هوا توسط دستگاه های رطوبت ساز از طریق پدیده تبخیر انجام می‌گیرد.

در واقع ذرات پودری آب که از این دستگاه ها در هوا منتشر میشوند، برای تبخیر گرمای هوا را جذب میکنند. دستگاه های مه پاش و رطوبت ساز می توانند تا ۵ درجه از گرمی هوای سالن مرغداری بکاهند و باعث ایجاد هوای خنک و مطبوع شوند.

گرما از هر جایی که آب در اثر تبخیر با آن در تماس باشد ناشی می شود. این منبع می تواند بدن حیوان و یا خود هوا باشد. اما در مرغداری ها هدف استفاده از رطوبت سازها، تبخیر مستقیم آب در هوا میباشد. چرا که اگر کاهش دما از طریق خیس نمودن بدن حیوان انجام گیرد، مشکلات مختلف برای مرغ ها ایجاد خواهد شد.

همچنین در نتیجه خیس شدن بدن مرغ، رطوبت بستر نیز افزایش پیدا میکند و خوراک آنها نیز خیس میشود. در هر صورت خیس شدن بدن مرغ برای کاهش دمای آن راهکاری اشتباه خواهد بود.

خنک سازی مرغداری 300x167 - روش های خنک سازی مرغداری

خنک سازی مرغداری با استفاده از پد

یکی دیگر از روش های بسیار مؤثر برای خنک سازی سالن مرغداری استفاده از پدهای سلولزی و هواکش میباشد. سیستم های تهویه جزء جدایی ناپذیر سالن های مرغداری هستند. در مرغداری ها برای تأمین اکسیژن مصرفی طیور، فن مرغداری و فن های تهویه به روش های مختلف و با توجه به موقعیت جغرافیایی در عرض و یا طول سالن نصب می‌شوند.

این هواکش ها به طور مرتب هوای آلوده داخل سالن را تخلیه می کنند. لازم به ذکر است که در سالن های مرغداری تولید گاز آمونیاک و کربنیک در اثر فضولات مرغ ها بسیار بالا می باشد. اگر این گازها به موقع از سالن به بیرون تخلیه نشوند، مرغ ها دچار خفگی خواهند شد.

پد سلولوزی تقریبا شبیه به پوشال کولرهای آبی می باشد. صفحات پد سلولزی از کاغذ کرافت ساخته شده اند و ضخامت صفحات ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر است.

طراحی صفحات پد سلولزی به نحوی است که آب در بین ورق های آن در جریان می باشد. زمانی که هوای گرم از پد سلولزی عبور میکند، باعث تبخیر آب شده و گرما از دست می دهد. این کاهش دما تا ۱۱ درجه سانتی گراد نیز میتواند اتقاق بیافتد.

در طراحی سیستم پد مرغداری (خنک سازی مرغداری) هواکش های نصب شده در دیواره متقابل پد سلولزی، هوا را به داخل سالن مکش نموده و سپس خارج میکنند. پدهای سلولزی نیز با فاصله خاص از یک دیگر نصب میشوند تا سیستم سرمایشی کارایی داشته باشد.

کولر صنعتی برای خنک سازی مرغداری

در برخی مناطق شمالی و جنوبی کشور، آب و هوای حاکم بر منطقه در بیشتر فصل ها به صورت شرجی و گرم می باشد. در این نواحی سیستم های سرمایش تبخیری همچون مه پاش و یا پد سلولزی، پاسخگو نخواهند بود.

برای همین در این مناطق از نوع خاصی از کولر گازی های صنعتی استفاده می شود. این نوع سرماسازها معمولا دارای فن های سانتریفیوژ با کمپرسورهای بسیار قوی می‌باشند. این نوع کولرها قدرت بسیار بالایی در مکش هوا دارند. در نظر داشته باشید که کولرهای عادی مناسب برای اینگونه از محیط ها نبوده و بله کولرهای صنعتی که قدرت بالایی دارند برای این گونه از محیط ها طراحی شده است.

کلام آخر

در این نوشتار از وب سایت سرماسان به صورت تخصصی به روش های مختلف خنک سازی مرغداری پرداختیم. استفاده از سیستم سرمایش تبخیری همچون پد سلولزی و یا سیستم فوگر و رطوبت ساز از متداول ترین روش ها برای خنک سازی سالن مرغداری می‌باشد، زیرا بیشتر واحدهای تولیدی مرغ در مناطق معتدل است. استفاده از کولر صنعتی نیز یکی دیگر از ابزارهایی است که جهت خنک کردن مرغداری می‌تواند مفید باشد.

در مناطق شرجی با آب و هوای گرم، هزینه های ثابت مرغداری بالا می باشد که میزان بهره وری نهایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با این حال در مناطق شرجی نیز می توان با نصب کولر گازی صنعتی دمای سالن را کاهش داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان برند سرماسان تماس گرفته تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنند.

امتیاز دهید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X