آشنایی با سیستم پد و فن گلخانه + تصاویر

آشنایی با سیستم پد و فن گلخانه + تصاویر

آشنایی با سیستم پد و فن گلخانه + تصاویر

سیستم پد و فن : پدوفن یک سیستم خنک‌کننده‌ی پر کاربرد می‌باشد که در اکثر گلخانه‌های بزرگ و صنعتی استفاده ‌می‌شود. سرمایش و تامین هوای مناسب گلخانه با پدوفن امکان‌پذیر است.

روش کار: با ورود آب به پد سلولزی، پد ها مرطوب شده و هوای خنک وارد گلخانه می‌شود. در گلخانه ها فن دیگری به نام اگزاست وجود دارد که هوای گرم را از گلخانه خارج می‌کند.

نکات مهم درباره پدوفن:

  1. پد سلولزی از کاغذ کرافت می‌باشد.
  2. قاب پد های سلولزی در مدل آلومینیم و گالوانیزه ساخته شده است.
  3. فن اگزاست در مدل های 100-120-140 سانتی متر وجود دارد.
  4. پد سلولزی در ضخامت 15 و 10 سانتی متر با ارتفاع 1-1.5-2 وجود دارد.

کاربرد پد سلولزی: مسئول خنک سازی گلخانه های بزرگ و صنعتی می‌باشد.

مشخصات پد و فن :

قاب گولوانیزه و کف 20 سانتی متری که در ابعاد مورد نیاز به صورت مونتاز شده با لوله ی آبریز تحویل مشتری داده می شود. فن های 100 و 140 با موتور 3 فازه و دور 1400 می باشند که با سلیقه ی مشتری می توان آن را تک فاز هم استفاده کرد.

تیغه های آن 6 پره هستند و از جنس استیل ضد زنگ ساخته شده اند. نصب آن ها بر روی دیوار های سالن ها بسیار کار ساده ای می باشدو پد سلولزی و قاب آن خود یک سیستم گردش آب حساب می شود و در یک طرف سالن؛ چند عدد هواکش که وظیفه ی مکش ها از بین پد های مرطوب دارند و در طرف دیگر سالن نصب شده اند و دمای سالن را پایین می آورند.

این سیستم برای سرمایش گلخانه ها و مرغداری ها قابل استفاده می باشد.

سیستم پدوفن - آشنایی با سیستم پد و فن گلخانه + تصاویر

سیستم پدوفن

این سیستم به عنوان سیستم خنک کننده ی تبخیری در گلخانه، مرغداری و سالن ها استفاده می شود. برای خنک کردن فضا و ایجاد رطوبت مورد استفاده قرار می گیرد و مشابه کولر های آبی عمل خواهند کرد. در فصل های گرما و مناطق گرم وخشک دمای گلخانه افزایش پیدا می کند و گرما سلامت گیاهان را به خطر می اندازد.

این سیستم برای پایین آوردن دما گلخانه و ایجاد رطوبت در فضا و بالا بردن کیفیت استفاده می شود.

نحوه عملکرد سیستم پدوفن

پد سلولزی با فن های تخلیه یک سیستم سرمایشی را به وجود می آورند. در سیستم پدو فن، آب و مکش پمپ به صورت پیوسته بر روی پد ها ریخته می شود و باعث مرطوب شدن پرها می‌شود. در این صورت هوای گرم و خشک از پره های سلولزی عبور می کند و به بیرون از سالن هدایت می شود. هر چقدر منطقه گرم و خشک تر باشد سیستم پد و فن بهتر عمل می کند. وقتی که عناصر این سیستم به خوبی و درستی انتخاب شود؛ نتیجه ی بهتری می‌دهد.

سیستم پد و فن از سال 1954 به عنوان سیستم خنک کننده تبخیری پد و فن در گلخانه به کار می رفته، امروزه هم به عنوان رایج ترین سیستم خنک کننده تابستان گلخانه استفاده می‌شود.

پد های قدیمی از خرده های چوب تشکیل شده اند ولی امروزه پدها از مواد سلولزی که همراه شیار های عرضی هستند و از نظر ظاهری شبیه یک مقوای شیاردار می باشد ساخته شده اند. فن ها بر روی دیواره های گلخانه قرار می‌گیرند.

padfan greenhouse - آشنایی با سیستم پد و فن گلخانه + تصاویر
سیستم پد و فن

نحوه نصب پد و فن:

پد ها برای نگهداری بهتر در قالب هایی از جنس گالوانیزه یا آلومینیوم تشکیل شده اند و بر روی دیوار سالن در جهت باد مناسب قرار گرفته است تا به جریان طبیعی هوا در درون پد ها کمک کند. فن ها در دیوار مقابل پد یعنی پشت به باد قرار می‌گیرند.

در زیر پد ها قابی وجود  دارد که به عنوان نگهدارنده ی پد می باشد و آب های اضافی عبور از پد را جمع آوری می کند و به مخزن بر می گرداند تا دوباره این آب در سیستم جریان پیدا کند.

فن های مورد استفاده از سایز های 100-140 برای سالن های بزرگ و صنعتی و در سایز های زیر 100 برای فضا های کوچک استفاده می‌شود.

نصب سیستم پدوفن گلخانه

نصب سیستم پدوفن گلخانه بسیار ساده است. در این سیستم هیچ گونه پیچیدگی وجود ندارد. تمام طراحی سیستم پدو فن گلخانه وابسته به نصب فن های اگزاست می‌باشد. کافی است که جای مناسبی با در نظر گرفتن سطح کافی برای پد های سلولزی گلخانه ای حجم بالایی از آب را در مقابل جریان باد قرار دهید.

ارزان بودن سیستم پد و فن گلخانه ای

قیمت پد سلولزی بستگی بر ابعاد، قطر و کیفیت سلخت آن دارد. در هر صورت قیمت پد سلولزی در سیستم سرمایش گلخانه زیاد نمی باشد.

قابلیت انعطاف بالا در پیاده سازی سیستم پد و فن

فن ها برای تخلیه ی هوا هستند. اما عملکرد آن ها مجزا از هم می باشند. برای استفاده از فن ها باید اول فضای محیط را بدانید تا تعداد مورد استفاده را بدست آورید. استفاده از پد های سلولزی انعطاف پذیری بالایی دارد که می تواند با یک برش به سایز گوناگون در شکل های مختلف به وجود بیاید. قابلیت شکل پذیری پد سلولزی باعث می شود به راحتی برای نصب شدن بر جداره هر نوع شکل از دیواره ی گلخانه استفاده شود. پد سلولزی کاملا جداگانه نصب می شوند.

iran greenhouse - آشنایی با سیستم پد و فن گلخانه + تصاویر
آشنایی با سیستم پد و فن گلخانه

قابلیت همزمان در خنک سازی و رطوبت گیری هوای گلخانه

بهترین قابلیت استفاده از سیستم سرمایشی گلخانه به همراه نصب پد سلولزی، نوع خنک کردن آن به همراه با تبخیر سطحی آب اتفاق می افتد و در محیط های گلخانه ای بهترین شرایط را برای گیاهان به وجود می آورد.

تعمیرات و نگهداری از سیستم های پد و فن

در صورت بروز هرگونه عیب در سیستم جای هیچ نگرانی وجود ندارد چون تعمیرات آن بسیار آسان می باشد. شرایط نگهداری از پدهای سلولزی آسان می باشد.پد های سلولزی واسطه های تبخیری هستند و برای مدت طولانی می توانند وظایف توزیع رطوبت در محیط را انجام دهتد.

کنترل دما و سطح رطوبت با استفاده از سیستم پدوفن

هرگونه افزایش یا کاهش سطح دما در محیط خارجی گلخانه می تواند به محیط داخلی سنگینی کند. کنترل سطح دما و رطوبت در سیستم پدوفن گلخانه به خوبی و با سرعت کافی انجام می گیرد.

نحوه‌ی انتخاب تعداد فن

1.دما و رطوبت منطقه
2. میزان باد در منطقه
3.شدت تابش نور
4. فاصله ی مناسب فن ها

مجله سرماسان

امیدواریم اطلاعات مفیدی در این مطلب در اختیار شما قرار داده باشیم؛ لطفا نظرات خودرا در دیدگاه سایت به سایر کاربران سرماسان به اشتراک بگذارید.

همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع سیستم‌های سرمایشی به سرویس «مجله سرماسان» مراجعه کنید.

امتیاز دهید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X