نکات کلیدی درباره فن سیرکوله گلخانه

نکات کلیدی درباره فن سیرکوله گلخانه

نکات کلیدی درباره فن سیرکوله گلخانه

فن سیرکوله یا جت فن ، یکی از قطعات ضروری در هر گلخانه ای است. این وسیله متشکل از یک موتور، تعدادی پره استیل و یک قاب دایره مانند است.

فن سیرکوله گلخانه وظیفه یکسان سازی دما و رطوبت در تمامی قسمت های سالن را بر عهده دارد. وجود این وسیله سبب شده تا کشاورزان قادر به ساخت گلخانه های بزرگ و افزایش میزان رشد محصولات خود شوند.

در این نوشته از مجموعه مقالات مجله سرماسان ، شما را با اهمیت فن سیرکوله و نکات کلیدی در مورد آن آشنا خواهیم کرد.

اهمیت فن سیرکوله در انواع گلخانه ها

این فن به صورت مکنده دمنده عمل می کند یعنی هوای یک قسمت از گلخانه را گرفته و به قسمت دیگر انتقال می دهد، بنابراین تاثیر به سزایی در یکنواخت سازی شرایط کشت دارد. این وسیله سبب شده تا گلخانه شما در فصل تابستان هوایی خنک تر و در فصل زمستان هوایی گرم تر و مطلوب تر داشته باشد.

فرض کنید که گلخانه ای بزرگ به عرض چند صد متر دارید، طبیعتا هوای خنک ورودی به گلخانه پس از طی کردن چندین متر کاملا پخش شده و قسمت انتهایی عرض گلخانه همچنان گرم خواهد ماند. فن سیرکوله یا جت فن در اینجا به کمک شما آمده و هوای خنک ورودی را مکیده و به قسمت رو به رویی خود انتقال خواهد داد.

هم چنین در فصل زمستان نیز بخاری ها فقط قادر به گرم کردن محیط اطراف خود هستند، اما فن سیرکوله گرمای خروجی از بخاری را مکیده و به فضای رو به رویی خواهد دمید و سبب افزایش اثربخشی بخاری شما خواهد شد. در واقع شما را از خرید تعداد زیادی بخاری نیز بی نیاز خواهد کرد و تاثیر زیادی در کاهش مصرف سوخت نیز دارد.

جت فن در تمامی فصول کاربرد دارد

این دستگاه ساده اما کاربردی، برخلاف سایر سیستم های گلخانه، در هر زمانی کاربرد دارد. در فصل تابستان سبب ورود هوای خنک به عمق گلخانه شده و در فصل زمستان نیز سبب گرم شدن فضای وسیعی از آن خواهد شد. بنابراین وجود آن در هر زمانی کاملا ضروری است.

به عبارت کلی تر می توان گفت که فن سیرکوله از سرمازدگی محصولات در زمستان و از گرمازدگی آنها در تابستان جلوگیری خواهد کرد.

امکان ساخت گلخانه های چند هزار متری را فراهم می کند

در صورتی که قصد راه اندازی یک گلخانه چند هکتاری را داشته باشید، بایستی از تعداد زیادی هیتر در زمستان و تعداد زیادی اگزاست فن در تابستان استفاده کنید، چنین وضعیتی قطعا هزینه های شما را افزایش داده و به کاهش شدید درآمد خواهد انجامید.

اما استفاده از چندین فن سیرکوله در امتداد گلخانه سبب گردش هوای گرم یا خنک در سراسر قسمت های آن شده و به عبارتی شما را از خرید تعداد زیادی تجهیزات گران قیمت بی نیاز خواهد کرد، بدین ترتیب ساخت یک گلخانه چند هزار متری با استفاده از یک وسیله ساده امکان پذیر می شود.

حتما باید از سقف و قسمت بالایی گلخانه نصب شوند

هوای گرم همواره در سطح بالایی گلخانه قرار میگیرد و این به دلیل وزن سبک آن نسبت به هوای سرد است. در صورتی که فن سیرکوله را در نزدیکی زمین نصب کرده باشید، سبب انتقال هوای سرد به قسمتهای مختلف گلخانه شده و در نتیجه شوک سرمایی شدیدی را به محصولات کشاورزی وارد خواهد آورد.

به همین دلیل حتما باید آن را از سقف آویزان کنید تا هوای گرم را به خوبی منتقل کند. از طرفی دیگر، اگزاست فن ها در ارتفاع ۲ یا ۳ متری گلخانه نصب می شوند، بنابراین جت فن نیز باید طوری نصب شود که هم ارتفاع با فن های تهویه باشد و سالن را به خوبی خنک کند.

در تابستان ها باید در جهت تهویه هوای گلخانه نصب شود

جهت مکش هوا در فن های سیرکوله باید هم جهت با هوای خنک ورودی به گلخانه باشد، در واقع جت فن ها در امتداد اگزاست فن ها نصب می شوند تا در کمترین زمان و با صرف کمترین انرژی هوای خنک را به قسمت های مختلف گلخانه انتقال دهد.

در صورتی که در گلخانه ای از پد سلولزی استفاده شده باشد، جهت مکش هوا باید در امتداد پد سلولزی باشد تا هوای خنک خارج شده از پد سلولزی به سمت اگزاست فن ها هدایت کند.

در زمستان باید در جهت هوادهی سیستم گرمایشی نصب شود

در فصل زمستان موضوع عکس میشود، معمولاً هیتر ها در امتداد دریچه های ورود هوا نصب می شوند تا هوای خنک ورودی را گرم کرده و وارد سالن کند. بنابراین فن سیرکوله نیز باید در امتداد هیتر نصب شود و گرمای تولیدی آن را به عمق بیشتری از گلخانه انتقال دهد.

در صورتی که هیتر ها را در مسیر جریان هوای ورودی پد سلولزی نصب کرده باشید نیازی به تغییر جهت فن سیرکوله در فصل زمستان نیست. در غیر این صورت باید در جهت نصب هیترها، تغییر مسیر داده شوند.

تعداد و قطر دهانه فن سیرکوله مهم است

در گلخانه های بزرگ بهتر است از فن های سیرکوله با قطر بزرگ تر استفاده شود در واقع هر چقدر که قطر بیشتر باشد مقدار هوای بیشتری را انتقال خواهد داد. همچنین معمولاً بین هر فن یک فاصله پانزده تا بیست متری وجود دارد، بنابراین در صورت بزرگ بودن گلخانه نیاز به نسبت تعداد بیشتری خواهد بود.

جت فن ها در امتداد هم و در یک جهت نصب می شوند تا بهترین راندمان را داشته باشند و همانطور که گفته شد، جهت مکش آنها در جهت هوای خنک یا گرم ورودی گلخانه قرار میگیرد. در مقاله ای جداگانه به محاسبه تعداد فن های مورد نیاز برای گلخانه خواهیم پرداخت.

  بیشتر بخوانید:

جمع بندی نهایی 

فن سیرکوله که با نام جت فن نیز شناخته می شود جهت یکنواخت سازی دما و رطوبت در سراسر قسمت های گلخانه و کاهش هزینه های سوخت کاربرد دارد. با توجه به ابعاد گلخانه از تعداد مناسبی فن سیرکوله استفاده میشود و هر چقدر که قطر بیشتری داشته باشد هوای بیشتری را انتقال خواهد داد.

در این نوشته با یک سری نکات کلیدی در مورد این سیستم خنک‌کننده و تهویه گلخانه ( فن سیرکوله چیست و چه کاربردی دارد؟ ) آشنا شدید و با توجه به اهمیت آن در جلوگیری از خرابی محصولات و متضرر شدن کشاورز، وجود آن در هر گلخانه ای ضروری به نظر می رسد.

خرید فن سیرکوله از سرماسان : ۰۲۱۲۲۲۲۹۱۷۶

برای خرید و مشاوره در خصوص فن سیر کوله می‌توانید با شرکت سرماسان تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

امتیاز دهید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X