نکات مهم در انتخاب کولر صنعتی

نکات مهم در انتخاب کولر صنعتی

نکات مهم در انتخاب کولر صنعتی

چنانچه مدیر کارخانه و یا یک مجموعه تولیدی، سوله و… باشید، حتما برای سرمایش و ایجاد دمای مناسب اسم کولر صنعتی را شنیده‌اید.

کولر صنعتی مناسب فضاهای صنعتی می‌باشد. کولر سیستمی می‌باشد که با تبدیل گاز به مایع و بعد از آن تبدیل مایع به گاز حرارت را به دست می آورد و باعث ایجاد سرما می‌شوند.

اولین کولر گازی در سال ۱۹۲۰ توسط ویلیس کریر اختراع شده است.

انواع کولر گازی صنعتی

کولر های پنجره ای: از کولر های پنجره ای برای اتاق های تک نفر بیشتر استفاده می شود؛ و اجزاء تشکیل دهنده ی آن شامل: کندانسور، کمپرسور، کویل، اوپراتور……. همگی در یک جعبه قرار دارند.

کولر های اسپیلت: کولر های اسپیلت دارای دو بخش هستند که شامل: ۱.واحد فضای باز ۲. واحد داخلی

واحد فضای باز در بیرون از خانه نصب شده است و اجزاء تشکیل دهنده ی آن شامل کمپرسور، کندانسور و شیر انبساط می باشد. واحد داخلی اجزاء تشکیل دهنده ی آن دارای اوپراتور یا کویل خنک کننده فن می باشند. کولر های اسپیلت می‌توانند فضای نسبتا بزرگی را خنک کنند، و به خاطر فضای کمی که می گیرند مورد توجه کاربران قرار گرفته‌اند.

کولر های پرتابل یا قابل حمل: ویژگی های این کولر بسیار منحصر به فرد می باشد؛ زیرا هوای گرم درون اتاق را می کشد و آن را خارج می کند. اجزای تشکیل دهنده ی آن شامل دستگاه مبرد برای عمل خنک سازی قرار گرفته است. سیال در سیستم جریان پیدا می کند و در فرایند خنک سازی تغییر حالت می دهد.

کولر های ایستاده: حالت این کولر عمودی می باشد و بیشترین استفاده ها را در فضا های نسبتا بزرگ می باشد. مانند: هتل ها، رستوران ها، مراکز درمانی….. از کولر های ایستاده استفاده می کنند.

کولر های ایستاده انواع و قدرت های مختلفی دارند که کاربرد آن ها در صنایع صنعتی بسیار زیاد می باشد. بعضی از کولر های ایستاده در ظرفیت بالای 960000 بی تی یو تولید می شود؛ و این نوع کولر ها در فضاهای بسیار بزرگ صنعتی و سالن های تولید کاربرد زیادی دارند. قدرت رطوبت زدایی کولر های ایستاده بالا می باشد و مصرف انرژی را پایین می آورد.

کولر های مولتی یا چند شعبه: کولر مولتی از یک کمپرسور یا یونیت خارجی و چند یونیت داخلی به وجود آمده است که می تواند در شرکت ها، بیمارستان ها و همچنین در محیز های مسکونی استفاده شوند.

کولر های داکتی یا کانالی: داکت اسپیلت برای تامین هوای سرد در تابستان و هوای گرم در زمستان قابل استفاده می باشد. ظرفیت سرمایش و گرمایش آن نسبت به اسپیلت بسیار بالاتر می باشد؛ و فضا های بزرگ تری را می تواند تهویه کند.

image001 - نکات مهم در انتخاب کولر صنعتی
انواع کولر صنعتی

نحوه عملکرد کولر های صنعتی :

کمپرسور وظیفع ی کمپرس گاز را بر عهده می گیرد. گاز کمپرس شده وارد کندانسور می شود و بعد از آن از طریق لوله های رابط به یونیت داخلی راه پیدا می کند. این گاز در کوئل در حال جوشیدن می باشد. گرمای قابل استفاده برای جوشیدن گاز از مولکول های هوای گرم که در حال برخورد با فین های کوئل هستند تامین می شود. در این صورت حرارت مولکول های هوا کم می شوند و دمای محیط کاهش پیدا می کند.

فن وظیفه‌ی سیکل حرکت هوای محیط را بر عهده دارد.

کولر های اینورتر: این کولرها نسل جدید کولر های اسپیلت هستند و دارای مصرف انرژی بهینه می باشند. اینورتر مبدل جریان متناوب به جریان مستقیم می باشد.

تفاوت کولر های صنعتی با قدیمی: گاز مصرفی در کولر های صنعتیr410a معادل منفی 52 درجه سانتی گراد می باشد و دمای جوش گاز r22 معادل منفی 41 درجه سانتی گراد می باشد. تولید سرما در سیستم های اینورتر بسیار سریع و آسان می باشد نسبت به سیستم های قدیمی، و همچنین مصرف انرژی آن ها بسیار پایین تر می باشد.

ساختار کمپرسور در سیستم اینورتر با سیستم قدیمی متفاوت می باشد. در سیستم های قدیمی وقتی که دمای مورد نظر محیط تامین می شود، کاربر کولر را به صورت کامل خاموش می کند و وقتی دوباره آن را روشن می کند مصرف برق بسیار بالا می رود.

در سیستم اینورتر در هیچ مواردی کمپرسور به صورت کامل خاموش نمی شود و یا از مدار برون نمی رود بلکه قدرت موتور به حداقل می رسد.

چند نکته مهم برای انتخاب کولر های صنعتی

  1. نوع و تعداد کولر های صنعتی؛ برای این که نیاز مشتری صنایع های مختلف شناسایی شود باید به موارد زیر توجه داشت:
  2. ابعاد کلی محیط
  3. برق قابل دسترسی
  4. دمای هوای خنک محیط
image002 - نکات مهم در انتخاب کولر صنعتی
کولر صنعتی سرماسان

استفاده از اینورتر

این کولر ها می توانند در صنایع های بزرگ نقش مهمی داشته باشند؛ زیرا انرزی قابل استفاده ی آن بسیار پایین می باشد. برای استفاده از تعداد اینورتر باید به صورت تخصصی و حرفه ای مورد بررسی قرار گیرد.

جداول ظرفیتی

سیستم کولر های صنعتی و غیر صنعتی معمولا بر اساس ظرفیت و همچنین بر اساس واحد بی یو تی بر ساعت ریتینگ شده اند. با استفاده از جداول ظرفیتی و محدودیت مورد نیاز برای خنک سازی، ظرفیت مورد نیاز خود را تعیین کنید.

مقایسه ی کولر آبی صنعتی با کولر گازی صنعتی

کولر های آبی با استفاده از تبخیر عمل خنک سازی را انجام می دهند. اساس کار کولر آبی آنتالپی بالای تبخیر آب می باشد. هر کولر آبی با متناسب با ظرفیت آن به طور متوسط 30 الی 45 لیتر آب در هر ساعت مصرف می کند؛ ک به طور میانگین در شبانه روز به 700 لیتر می رسد.
ایجاد تهویه مطبوع دیگر مزیت کولر گازی صنعتی نسبت به کولر آبی می باشد. علاوه بر خنک سازی درمدت زمان کمتر، میزان رطوبت را هم کاهش می دهد که به تهویه ی محیط می انجامد.

بعضی از کولر گازی ها می توانند چرخه ی خنک سازی را به صورت عکس هم انجام داد. سیستم کولر گازی به مکان ایزوله نیاز دارد. مصرف برق کولر گازی نسبت به کولر آّی بیشتر می باشد.

کولر آکسیال و کولر سانتریفیوژ سرماسان

شرکت سرماسان تولیدکننده مدرن‌ترین کولرهای صنعتی در ایران است که سابقه درخشان ۱۵ ساله در این حوزه را دارد. این برند توانسته نه تنها نیاز کشور در سیستم‌های سرمایشی را تامین نماید بلکه امروزه جزء صادرکنندگان این کولرها به کشورهای همسایه نیز می‌باشد.

سرماسان در کارنامه خود همکاری با نهادهای رسمی و بزرگ‌ترین مجموعه‌های دولتی و خصوصی را دارد. اگر چنانچه قصد تهیه کولر صنعتی را دارید می‌توانید با شماره ۲۲۲۲۹۱۷۶-۰۲۱ تماس گرفته تا کارشناسان سرماسان شما را راهنمایی کرده و محصول موردنظر خود را خریداری نمایید.

همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه «کولر صنعتی سانتریفیوژ» و «کولر صنعتی آکسیال» رفته و با جزئیات بیشتری از این کولرها آشنا شوید.

جمع‌بندی

امروزه کولر های جدید در حال ساخت هستند که بسیار کاربردی می باشند. برای استفاده‌ی بهتر از کولر های خود از دفترچه راهنمای آن استفاده کنید. کولر ها را با شرایط آب و هوایی مناطق خود انتخاب کنید. امروزه با توجه به کمبود آب، از کولر های کم مصرف استفاده کنید.

امیدواریم اطلاعات مفیدی در این مطلب در اختیار شما قرار داده باشیم؛ لطفا نظرات خود را در دیدگاه سایت با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:

امتیاز دهید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X