انواع مه پاش سرماسان و اجزای تشکیل دهنده آن چیست؟

انواع مه پاش سرماسان و اجزای تشکیل دهنده آن چیست؟

انواع مه پاش سرماسان و اجزای تشکیل دهنده آن چیست؟

مه پاش سرماسان

سیستم مه پاش سرماسان با استفاده از بهترین و باکیفیت‌ترین تجهیزات روز عرضه می‌شود و امروزه سرماسان یکی از از شرکت‌های فعال در زمینه تولید و اجرای مدرنترین سیستم‌های مه‌پاش می‌باشد.

سیستم مه پاش یا فوگر (fogger) که به آن سیستم رطوبت ساز یا مه ساز نیز می‌گویند. ابزاری جهت ایجاد رطوبت و خنک سازی در محیط‌هایی نظیر گلخانه‌ها٬ سالن پرورش گیاه و قارچ٬ سالن پرورش دام و طیور٬ نساجی‌ها و فضاهای باز نظیر پارک و غیره حتی در منازل نیز کاربرد دارد.

مه پاش گلخنه 1 - انواع مه پاش سرماسان و اجزای تشکیل دهنده آن چیست؟

انواع مه پاش سرماسان

مه پاش خانگی

  • مه پاش خانگی بدون پمپ

کم‌ قیمت‌ترین مه پاش‌های خانگی مدل‌های مه پاش بدون پمپ هستند که با فشار آب شهر کار می‌کنند؛ که عمده تا به‌صورت کیت‌های آسان نصب ارائه می‌شوند. البته باید توجه داشت که در این نوع مه پاش خانگی به دلیل عدم استفاده از پمپ، آب با فشار کم (همان فشار آب شهری) از نازل‌ها عبور می‌کند و به‌ صورت ذرات درشت اسپری می‌شود و دمای محیط حداکثر 2 تا 4 درجه خنک‌تر خواهد شد. این نوع مه پاش با برندهای متفاوتی در بازار عرضه می‌گردد.

  • سیستم مه پاش خانگی با پمپ

برای اجرای سیستم مه پاش حرفه‌ای باید از پمپ‌های کارواش صنعتی فشار قوی استفاده نمود. که نسبتاً هزینه بالائی به دلیل هزینه اولیه بالای پمپ ایجاد می‌کند که خیلی برای جاهای کوچک به‌ صرفه نیست. بیشتر برای آن دسته از افرادی که نیاز به کیفیت رطوبت مه بالاتر از مه پاش‌های بدون پمپ و قیمت مناسب‌تر از مه پاش صنعتی هستند. قابل استفاده می‌باشد.

مه پاش تجاری و صنعتی

مه پاش تجاری و صنعتی بیشتر مناسب برای فضاهای صنعتی و تجاری مانند گلخانه‌ها، گاوداری‌ها و… است که عملکرد و نوع آن کاملا متفاوت از مه پاش‌های خانگی می‌باشد. در ادامه با اجزای آن کاملا آشنا خواهید شد.

Untitled 1 1 - انواع مه پاش سرماسان و اجزای تشکیل دهنده آن چیست؟اجزای مه پاش

  • پمپ و موتور

پمپ سیستم مه پاش وظیفه ایجاد فشار و جریان آب در سیستم را دارد. موتور و پمپ آن در قالب قرار دارند و فشار را در سیستم ایجاد می‌کنند. آب ورودی به سیستم قبل از این که به وارد نازل مه پاش بشود برای این که کاملا پودر شده و به ذرات ریز تبدیل بشود نیازمند ایجاد فشار در سیستم است. اگر مقدار فشار در نازل مه پاش پایین باشد اندازه ذرات در آن درشت‌تر شده و آن ذرات به طور کامل تبخیر نشده و باعث ایجاد احساس خیسی در ساکنین می‌شود.

مدل‌های بسیار زیادی برای پمپ سیستم مه ساز وجود دارد که با توجه به برند و کاربرد سیستم مه پاش سرماسان، اجرا کننده سیستم اقدام به انتخاب یکی از آن‌ها می‌کند. همچنین قیمت پمپ و میزان فشار کاری مورد نیاز در انتخاب پمپ سیستم مه ساز بسیار تاثیر گذار است. پمپ ها می توان به صورت از پیش نصب شده ، پمپ های مدولار، یا ترکیب چند پمپ با هم باشد.‌

الکتروپمپ‌ها به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شود؟

الکتروپمپ‌ها در دو دسته اصلی قرار می‌گیرند. یک دسته از این الکتروپمپ‌ها برای تولید هر سیال و دسته دیگر برای تولید فشار مورد استفاده قرار می‌گیرند. الکتروپمپ‌های مورد استفاده در سیستم مه پاش از نوع پیستونی می‌باشند. این نوع پمپ ها برای تولید فشار مورد استفاده قرار می گیرند.

لذا با توجه به اینکه این سیستم با فشار بالا کار می‌کند باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که در این سیستم‌ها تجهیزات مورد استفاده بایستی قادر به تحمل فشار بالا را داشته باشند. با توجه به سفارش برخی مشتریان الکتروپمپ سیستم بر روی گاری نصب می‌شود تا قابل حمل باشد. بر روی گاری، تانکر آب برای مدت زمان محدود بسته به سفارش نصب می‌شود.

لازم به تذکر است که در بالا دست الکتروپمپ پیستونی نباید هیچ پمپ دیگری قرار بگیرد. به عنوان مثال نباید یک پمپ آب را از چاه و یا استخر مکش نموده و به طرف الکتروپمپ پیستونی براند.

اگر پمپ‌ها به این صورت نصب شوند الکتروپمپ پیستونی سیستم مه پاش مورد صدمه قرار می‌گیرد که موجب صرف هزینه می‌شود. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی بایستی یا از تانکر آب استفاده نمود که در این صورت فشار پمپ اولیه از بین می‌رود و یا از شیرهای برقی ما بین دو پمپ استفاده کرد.

  • لوله‌‌ها و شلنگ‌ها

لوله و اتصالات دستگاه مه پاش جهت انتقال آب از منبع ذخیره و پمپ به سمت نازل مه پاش است. انتخاب جنس و مدل و سایز مناسب لوله‌ها و اتصالات این سیستم در کارکرد سیستم مه ساز بسیار مهم و  تاثیر گذار می‌باشد.

با توجه به وجود فشار بالا در سیستم مه پاش گلخانه‌ای لازم است تا شیلنگ‌های انتقال آب در محیط گلخانه قادر به تحمل فشار بالا تا 200 بار را داشته باشند. این شیلنگ‌ها بر دو دسته می‌باشند: هیدرولیکی و پلی آمیدی. شیلنگ‌های هیدرولیکی نیز بر حسب اینکه چند لایه سیم در آن‌ها استفاده شده و نیز این سیم‌ها از نخ هستند و یا مفتول به چندین دسته تقسیم می‌شوند که در تعیین طول عمر و قیمت آن‌ها تاثیر دارد.

  • نازل‌ها

نازل مه پاش وظیفه پخش آب را دارد. اندازه خروجی نازل بستگی به میزان فشار کارکرد سیستم و کاربری دستگاه مه پاش است. هر چقدر که میزان فشار کاری سیستم بالاتر باشد قطر خروجی نازل کوچک تر می شود و هر چقدر که میزان فشار کاهش یابد به نازلی با قطر پایین‌تر نیاز است. از طرفی با افزایش فشار سیستم، حجم آب مصرفی مورد نیاز کاهش می‌یابد و سیستم‌های کم فشار مصرف آب بالاتری را دارند.

  • باکس فیلتراسیون

با توجه به اینکه روزنه‌های خروجی نازل های مه پاش بسیار کوچک می‌باشند. در صورت ورود جرم و ذرات معلق در آب به داخل سیستم مه پاش موجب بسته شدن سیستم می‌شوند. لازم است از سیستم فیلتراسیون در ابتدای مسیر سیستم مه پاش استفاده شود. فیلترهای مورد استفاده در سیستم مه پاش از دو نوع پلی فسفات و نمدی می‌باشند. فیلتر پلی فسفات برای بی بار نمودن آب و ذرات معلق در آن و فیلتر نمدی برای حذف این ذرات از آب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سیستم تصفیه آب 3 مرحله‌ای مه پاش می‌باشد که خود شامل فیلتر پلی فسفات (سختی گیر)، فیلتر توری (جذب ذرات) و کنف (جذب املاح)، یکی دیگر از جزئیات دستگاه مه پاش (مه ساز) می‌باشد.

  • تابلو برق

تابلو برق مورد استفاده در سیستم مه پاش علاوه بر انجام حفاظت‌های لازم برای الکتروپمپ برای کنترل روشن و خاموش بودن آن هم فرمان صادر می‌کند. در این تابلو برق برای کنترل میزان رطوبت در صورت نیاز از سنسور و نمایشگر رطوبت استفاده شده است. با استفاده از حد ماکزیمم و حد مینیمم تعریف شده برای محیط گلخانه می‌توان الکتروپمپ را خاموش و یا روشن نمود. علاوه بر عملکرد سنسور می‌توان با استفاده از حالت دستی روشن و خاموش بودن پمپ را کنترل نمود. این تابلو در حالت کنترل با سنسور می‌تواند کلیه فرمان‌های لازم را بدون حضور اپراتور صادر نماید که این می‌تواند موجب کاهش هزینه‌های مجموعه شود.

  • پایه نازل و اتصالات یک سیستم مه پاش
  • سایر تجهیزات یک سیستم مه پاش

منبع آب

منبع (100 لیتری به بالا) پلی اتیلن است که خود دارای فلوتر اتومات، صافی جداگانه داخلی و شیلنگ‌های اتصال کامل می‌باشد یکی دیگر از جزئیات دستگاه مه پاش می‌باشد.

دماسنج ( کنترل دما )

رطوبت سنج (کنترل رطوبت محیط).

برد کنترل ( جهت خاموش و روشن کردن اتوماتیک)

مه پاش دامداری 1 - انواع مه پاش سرماسان و اجزای تشکیل دهنده آن چیست؟در پایان

شرکت شایانیر صنعت آرتان با نام تجاری سرماسان تولیدکننده و مجری سیستم‌های مه پاش سرماسان نازلی در کشور مي‌باشد. كه با بهره‌گيري از متخصصین مجرب، به همراه وجود زيرساخت‌ها و تجهيزات دقيق، اهتمام خود را بر جلب و اعتلاي هر چه بيشتر رضايت مشتري قرار داده است. با کیفیت‌ترین تجهیزات و قطعات سیستم مه پاش را جهت مصارف مختلف با کارائی فوق العاده بالا عرضه می‌نماید.

امتیاز دهید
X