سیستم سرمایشی مناسب گلخانه‌ها چیست؟

سیستم سرمایشی مناسب گلخانه‌ها چیست؟

سیستم سرمایشی مناسب گلخانه‌ها چیست؟

سیستم سرمایشی گلخانه‌ها

شرکت سرماسان با سابقه‌ای طولانی در امر تجهیز گلخانه‌ها، آماده ارائه انواع سیستم‌های تهویه و سرمایشی و گرمایشی و همچنین سیستم‌های رطوبت زنی با قیمت و کیفیت عالی جهت سیستم سرمایش گلخانه می‌باشد.

سیستم تهویه گلخانه:

اثرات زیانبار دماهای بالا به صورت مختلفی از جمله عدم استحکام ساقه، کاهش اندازه گل، تأخیر گلدهی و حتی مرگ جوانه نمایان می‌شود. حتی زمانی که درجه حرارت بیرون  کمتر از درجه حرارت داخل سیستم گلخانه است. جذب گرمای خورشید دمای گلخانه را تا حد زیانباری افزایش می‌دهد. از طرفی دما و رطوبت بالا و عدم تهویه مناسب در محیط گلخانه محیط بسیار مساعدی را جهت رشد و نمو قارچ‌های بیماری‌زا فراهم می‌آورد.

در گلخانه‌ها عمل تهویه برای تأمین سه منظور اصلی یعنی کاهش درجه حرارت، تأمین گاز کربنیک و تنظیم رطوبت نسبی انجام می‌شود. سرعت جابجایی هوا بر حسب فوت  مکعب هوا در دقیقه و یا متر مکعب هوا در دقیقه اندازه‌گیری می‌شود. ضرورت انجام عمل تهویه برای کاهش درجه حرارت به جهت جلوگیری از کاهش رشد و بازدهی بوته‌ها است. زیرا افزایش و تجاوز درجه حرارت از دامنه 35-30 درجه سانتی‌گراد به تدریج و به طور محسوسی باعث سقط گل‌ها و خیارهای جوان می‌شود.

دلیل تزریق گاز کربنی

از طرف دیگر از باب ضرورت تزریق گاز کربنی که در محیط گلخانه، در بعضی شرایط  که این عمل میسر نباشد. آسانترین روش برای افزایش فتوسنتز و تولید در طی روزهای آفتابی در انجام عمل تهویه و جایگزینی گاز کربنیک می‌باشد. که حتی افزایش غلظت این گاز تا 4 الی 5 برابر میزان عادی زودرسی و میزان کل محصول را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد. البته به شرطی  که نور مناسب در محیط وجود داشته باشد.

فن تهویه 2 1 1 1024x576 - سیستم سرمایشی مناسب گلخانه‌ها چیست؟

نکته قابل توجه

نکته مهم در انجام کار سیستم تهویه این است. توانایی آن برای کاستن از گرمای خورشید در گلخانه‌ها است. میزان گرما به وزن هوا مرتبط بوده و به حجم هوا بستگی ندارد. بنابراین در مناطقی که ارتفاع آن‌ها بالاتر از سطح دریا قرار می‌گیرد به جهت رفت هوا در مقایسه با ارتفاعات پایین‌تر حجم بزرگتری از هوا بایستی از میان گلخانه جابجا شود تا اثر خنک کنندگی معادل ارتفاعات پایین بدست آید. از طرف دیگر سرعت جابجایی هوا به شدت نور داخل گلخانه نیز بستگی دارد. در نتیجه سرعت خروج هوا از گلخانه بایستی افزایش یابد.

امروزه در گلخانه‌ها بیشتر از جریان طبیعی هوا از طریق پنجره‌های جانبی و سقفی عمل تهویه صورت می‌گیرد. که این امر به منظور  کاهش هزینه‌هاست. با توجه به این که در گلخانه‌های هوای گرم بدلیل وزن مخصوص کمتر در بالا و طرفین یال‌های گلخانه واقع می‌شود. بنابراین با نصب دریچه‌های جانبی و سقفی که به صورت دستی و یا برقی (متصل به سنسور حرارتی گلخانه هستند) باز و بسته می‌شود. تهویه مطلوب انجام می‌پذیرد. استفاده از فن‌های مکنده نیز یکی دیگر از راه‌های تهویه سریع گلخانه‌ها است. مبنای محاسبه فن گلخانه جابه جایی کل هوای گلخانه در هر دقیقه می‌باشد.

D6 1024x678 - سیستم سرمایشی مناسب گلخانه‌ها چیست؟سیستم سرمایش گلخانه:

خنک کردن گلخانه بسیار سخت‌تر و پر هزینه‌تر از گرم کردن آن می‌باشد. در تابستان هوای داخل گلخانه اغلب 11 درجه سانتی‌گراد و بیشتر از دمای محیط بیرون است.
در مناطق گرم، کشت محصولات در تابستان و درون گلخانه بدون انجام تهویه شدید و خنک کردن گلخانه با استفاده از سیستم سرمایشی امکان پذیر نیست، چون درجه حرارت محیط به سرعت از حد تحمل گیاه تجاوز می‌کند.

استفاده از کولرهای آبی خانگی در گلخانه‌های کوچک و کولرهای آبی صنعتی در گلخانه‌های بزرگ در شرایطی که رطوبت نسبی محیط پایین باشد امکان‌پذیر است. راه حل دیگر تجهیز گلخانه به فن‌های مکنده هوا در یک طرف گلخانه و قراردادن پوشال و الیاف و عبور آب از روی آن توسط یک ناودان از قسمت فوقانی در طرف دیگر می‌باشد. که باعث می‌شود جریان هوای خنک به درون گلخانه هدایت شود. آب پس از عبور از روی پوشال‌ها مجدداً توسط یک ناودان جمع شده و به درون مخزنی منتقل می‌شود. از درون مخزن توسط یک پمپ کوچک پمپاژ آب به سمت بالا صورت می‌گیرد و این چرخه تکرار می‌شود. معمولاً مقدار پوشال لازم حدود یک دهم سطح گلخانه است.

شما گلخانه‌داران عزیز که افزایش بهره‌وری از محصولات گلخانه برایتان از اهمیت ویژه برخوردار است. جهت اطلاع از نوع سیستم سرمایشی مناسب گلخانه خود و قیمت آن با کارشناسان فروش شرکت سرماسان در ارتباط باشید.

فروشگاه محصولات سرماسان

امتیاز دهید
X