رشد گیاهان گلخانه با سیستم سرمایشی

رشد گیاهان گلخانه با سیستم سرمایشی

رشد گیاهان گلخانه با سیستم سرمایشی

تجهیزات سرمایشی گلخانه‌ای از عوامل اصلی رشد گیاهان گلخانه است که وجود دستگاهی باکیفیت برای هر گلخانه‌داری حائز اهمیت می‌باشد.

رشد گیاهان گلخانه‌ با سیستم‌های سرماسان

زمانی که شما در حال احداث و ساخت گلخانه هستید و به تولید محصولات ارگانیک خارج از فصل رشد آن گیاه  بخصوص فصل زمستان و همچنین به بهره‌وری بهتر و بیشتر این محصولات فکر می‌کنید. شرکت سرماسان سعی کرده تا آنجا که آگاهی دارد به سوالاتی که در این زمینه برای فعالان این حوزه پیش می‌آید، پاسخ داده و در ادامه به معرفی سیستم‌های سرمایشی گلخانه‎‌ای مناسب که مهم‌ترین عامل در پیشرفت و بهره‌وری بیشتر رشد گیاهان گلخانه است پرداخته است.

سوالات گلخانه‌داران

دما چگونه بر رشد و جوانه‌زنی گیاه تأثیر می‌گذارد؟

دمای گرم باعث رشد گیاهان گلخانه می‌شود. دمای بالاتر در واقع یک واکنش شیمیایی را در داخل سلول‌های گیاه ایجاد می‌کند و این امر باعث تسریع تنفس، تعرق و فرآیند فتوسنتز می‌شود.

رشد گیاهان گلخانه در دوره‌های گرم‌تر سریع‌تر است و در دوره‌های خنک‌تر کند می‌شود یا خوابیده می‌شود. بنابراین برای رشد گیاهان گلخانه در فصل سرد نیاز مبرم و حیاتی به سیستم گرمایشی گلخانه؛ و همچنین برای روزهای گرم سال، نیاز اساسی به سیستم‌های خنک کننده دارید.

سیستم سرمایشی چیست و چرا در گیاهان استفاده می‌شود؟

سیستم سرمایشی اغلب در گلخانه‌ها استفاده می‌شود و رشد گیاهان گلخانه را در زمانی که هوا گرم است امکان پذیر می‌کند. کاهش دما در گلخانه‌ها تاثیر مستقیم در سرعت فتوسنتز دارد و تنظیم دما مهم است. بنابراین به سیستم سرمایشی احتیاج است که دارای ترموستات جهت کنترل دما باشد.

بهترین آب و هوا برای رشد گیاهان گلخانه چیست؟

بیشتر گونه‌های گیاهی دمای بین 20 تا 40 درجه سانتی‌گراد را ترجیح می‌دهند. نور بر بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیکی و رشد گیاهان گلخانه تأثیر می‌گذارد. گیاهانی که می‌توانند در زیر نور مستقیم و روشن خورشید به خوبی رشد کنند و در شرایط سایه ضعیف رشد کنند، گیاهان فتوفیل نامیده می‌شوند.

گلخانه 300x198 - رشد گیاهان گلخانه با سیستم سرمایشی

یک گلخانه به چه مقدار گرما در ناحیه ریشه نیاز دارد؟

در اکثر مناطق ایران، گرمای ناحیه ریشه کمتر از 17 درجه سانتی‌گراد از کل نیاز گرمای گلخانه را در سردترین شب تامین می‌کند، بنابراین یک سیستم توزیع گرمای اضافی برای گرم کردن هوای گلخانه مورد نیاز است. این می‌تواند گرمایش تابش لوله‌ای همچون سیستم گرماتاب ، مبدل‌های حرارتی آب به هوا یا کوره هوای گرم باشد.

چرا تولید محصولات گیاهی مهم است؟

محصولاتی که گیاهان تولید می‌کنند، نه تنها برای خود گیاهان، بلکه برای سایر موجوداتی که از گیاهان تغذیه می‌کنند، مهم است. عوامل محدود کننده فتوسنتز باعث کاهش عملکرد محصولات زراعی و سایر گیاهان از نظر اقتصادی مهم می‌شود. می‌توان شرایطی را در گلخانه‌ها برای کاهش اثرات عوامل محدود کننده ایجاد کرد.

یکی از عوامل موثر بر کاهش اثرات محدودکننده رشد گیاهان انتخاب و خرید سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب رشد گیاهان گلخانه می‌باشد.

سیستم های لازم برای سرمایش گلخانه

برای کاهش دما و تهویه مناسب محیط گلخانه به سیستم‌هایی نظیر پدکولر که در آن‌ها از پدهای سلولزی استفاده می‌شود لازم است. همچنین وجود فن تهویه و فن سیرکوله نیز نیاز ضروری برای گلخانه می‌باشد تا محصولی بهتر و قابل قبول‌تر کسب کرد. تهویه و کنترل هوای گلخانه با فن تهویه ۱۰۰ و فن تهویه ۱۴۰ به دست می‌آید و نگرانی‌ها بابت این مهم را رفع خواهد کرد.

سیستم مه پاش گلخانه از دیگر تجهیزاتی‌ست که برای خنک کردن سالن به کار می‌رود و به پودر کردن آب و پخش آن در محیط، درجه گرما و هوای سالن را تا حد قابل توجه‌ای پایین می‌آورد.

شرکت سرماسان تمام این تجهیزات را با بهترین کیفیت و قیمت، عرضه می‌کند؛ که برای اطلاع از جزئیات و قیمت محصولات می‌توانید با شماره ۰۲۱۲۲۲۲۹۱۷۶ تماس بگیرید.

مه پاش سرماسان 300x200 - رشد گیاهان گلخانه با سیستم سرمایشی
سیستم مه پاش در گلخانه ها و پرورش قارچ

از چه نوع گرمایشی در گلخانه استفاده می‌کنید؟

برای گرمایش ریشه در این گلخانه از هیتر گلخانه‌ای استفاده می‌شود. شرکت گرماسان به شما در گلخانه‌های بزرگ‌تر، معمولا کوره هوای گرم ( هیتر گلخانه – بخاری گلخانه ) که به اندازه کافی بزرگ باشد تا هم گرمای ناحیه ریشه و هم گرمای هوا را تأمین کند پیشنهاد می‌دهد.

آیا هیترهای سقفی گلخانه‌ای مفید است؟!

بخاری‌های تابشی لوله‌ای گلخانه‌ای از سوخت گاز و گرمایش بصورت تابشی گرمای گلخانه شما را تامین می‌کند. با استفاده از پمپ ها و دستگاه ها و همچنین حفظ دمای مناسب هزینه های زیادی را در مصرف انرژی داشته باشد. به نظر می رسد پنل های خورشیدی برای باغبانان جدی که می خواهند رشد و نمو بهینه گیاهان را حفظ کنند، پاسخ درستی است.

رشد بهتر گیاه در گلخانه

کنترل بهتر محیط باعث رشد بهتر و سریعتر گیاه می‌شود. گیاهانی که در داخل گلخانه رشد می‌کنند کمتر در معرض حشرات و حشرات مضر هستند، از این رو خطر ابتلا به بیماری‌ها و آفات را به حداقل می‌رساند. رعایت عوامل محیطی بخصوص دمای گلخانه که با استفاده از بخاری گلخانه‌‌ای می‌باشد در نتیجه رعایت و کنترل آن یکی از دلایلی است که گیاه می‌تواند رشد خوبی در گلخانه داشته باشد.

ارتفاع گلخانه برای رشد گیاهان چقدر باید باشد؟

فاکتور بعدی که باید در نظر گرفت ارتفاع گلخانه است. یک گلخانه متوسط ۷ فوت ارتفاع دارد، به اندازه‌ای بلند است که بتواند سرپا بماند و بیشتر گیاهان را رشد دهد. اگر می‌خواهید گیاهان خاصی را پرورش دهید، گلخانه‌های بلندتر می‌تواند راحت باشد، اما به خاطر داشته باشید که هوای گرم بالا می‌رود.

رعایت دمای گیاهانی که در ارتفاع بالاتر قرار دارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و با استفاده از هیترهای تابشی لوله‌ای گرماسان این گرمایش بطور یکنواخت چه گیاهان در ارتفاع بالا و یا در سطح زمین هستند برقرار می‌شود.

رطوبت چگونه بر رشد گیاهان گلخانه تأثیر می‌گذارد؟

توقف رشد و کاهش مقاومت در برابر آفات و بیماری‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که شرایط خشک برای یک گیاه در فضای باز ثابت بماند. اما گلخانه‌هایی با کنترل رطوبت هوا با استفاده را برای رشد بهتر گیاه مرطوب نگه می‌دارند.

استفاده از سیستم‌های گرمایش گلخانه‌ای مناسب علاوه بر دمای مطلوب و یکنواخت که در فضای گلخانه ایجاد می‌کند سبب حفظ رطوبت محیط شما نیز می‌شود.

کسب اطلاعات بیشتر سیستم‌های سرمایشی

اگر برای کسب و کار و گلخانه خود نیاز به سیستم‌های سرمایش صنعتی دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. ما با مشاوره رایگان، شما را در خرید محصولی باب میل و نیاز کاری‌تان همراهی می‌کنیم.

لازم به ذکر است برای شناخت بیشتر و بهتر محصولات، می‌توانید به مجله سرماسان مراجعه کنید و مقاله‌های آن از جمله درباره کولر صنعتی و… را مطالعه فرمایید. برای خرید راحت و آسان نیز می‌توانید به فروشگاه گرماسرما مراجعه کنید.

شرکت سرماسان تولیدکننده مدرن‌ترین سیستم‌های سرمایشی در ایران است و در کارنامه خود هزاران پروژه موفق، طراحی و اجرا نموده است.

امتیاز دهید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X