تفاوت کولر آکسیال و سانتریفیوژ

تفاوت کولر آکسیال و سانتریفیوژ

تفاوت کولر آکسیال و سانتریفیوژ

تفاوت کولر آکسیال و سانتریفیوژ می تواند راهنمای مناسبی برای انتخاب هر کدام باشد. در یک تقسیم بندی، کولر های آبی به آکسیال و سانتریفیوژ تقسیم می شود، در هنگام خرید ممکن است به یک چالش بزرگی برای انتخاب کولر مناسب بر بخورید، در ادامه به تفاوت کولر آکسیال و سانتریفیوژ می پردازیم تا بتوانید یک انتخاب مطمئن داشته باشید.

 

نحوه عملکرد کولر سانتریفیوژ

یک کولر صنعتی سانتریفیوژ  که به عنوان چیلر نیز شناخته می شود، با استفاده از چرخه تبرید برای خنک کردن فضا کار می کند.

این فرآیند زمانی شروع می شود که کمپرسور یک گاز مبرد کم فشار را به گازی با فشار بالا تبدیل می کند. این گاز پرفشار سپس به سمت کندانسور جریان می یابد و در آنجا گرمای خود را به هوا یا آب اطراف آزاد می کند. هنگامی که مبرد سرد و به مایع تبدیل می شود، به سمت شیر ​​انبساط حرکت می کند که باعث کاهش فشار و دمای آن می شود.

در مرحله بعد، مبرد مایع خنک و کم فشار به سمت اواپراتور جریان می یابد که در اصل یک مبدل حرارتی است. اواپراتور گرما را از آب سرد یا هوای عبوری از خود جذب می کند و باعث می شود که مبرد بجوشد و دوباره تبدیل به گاز شود. سپس این گاز به کمپرسور باز می گردد تا چرخه از نو شروع شود.

 

عملکرد کولر آکسیال

کولر آکسیال با فن های محوری هوا در راستای شفت انتقال داده می شود، کارایی بهتر یک کولر صنعتی آکسیال به عوامل مختلفی از جمله تفاوت دمای سیال یا گاز داغ و هوای اطراف، سرعت جریان سیال یا گاز و طراحی خود کولر بستگی دارد.

در ادامه به تفاوت کولر آکسیال و سانتریفیوژ می پردازیم.

عملکرد کولر آکسیال - تفاوت کولر آکسیال و سانتریفیوژ
چگونگی کولر آکسیال

تفاوت در عملکرد فن کولر آکسیال و سانتریفیوژ

فن های آکسیال و سانتریفیوژ دو نوع از رایج ترین فن های مورد استفاده در سیستم های خنک کننده هستند. تفاوت اصلی آنها در نحوه حرکت هوا از طریق کولر است.

فن های کولر آکسیال برای حرکت هوا در امتداد محور تیغه فن طراحی شده اند. آنها جریان هوای با حجم بالا و فشار کم ایجاد می کنند که برای خنک کردن مناطق بزرگ ایده آل هستند. کولر های آکسیال معمولاً در سیستم های HVAC،مساجد،کارخانه و سینما استفاده می شوند.

از طرف دیگر فن های سانتریفیوژ هوا را عمود بر محور پره ها حرکت می دهند. آنها جریان هوای با فشار بالا و حجم کم ایجاد می کنند که برای خنک کردن مناطق کوچکتر با بار گرمایی بالاتر ایده آل هستند. فن های سانتریفیوژ معمولاً در سیستم های خنک کننده کامپیوتری و الکترونیکی و همچنین در کاربردهایی که فضا محدود است استفاده می شود.

 

 

تفاوت در بازدهی بالا در خنک سازی آکسیال و سانتریفیوژ

در کولر های آکسیال از پد های سلولزی استفاده می شود در صورتی که در کولر های سانتریفیوژ، همچنین امکانی میسر نیست. در پد های سلولزی امکان خنک کنندگی کولر بسیار بالا می رود. اگر نیاز به خنک کنندگی بالا دارید کولر های آکسیال برای شما مناسب هستند.

تفاوت در بازدهی بالا در خنک سازی آکسیال و سانتریفیوژ - تفاوت کولر آکسیال و سانتریفیوژ
تفاوت بازدهی کولر آکسیال

میزان مصرف انرژی و آب در کولر آکسیال و سانتریفیوژ

مصرف آب در کولرهای آکسیال به طور کلی کم است، زیرا برای عملکرد خنک کننده خود نیازی به تماس مستقیم با آب ندارند. با این حال، برخی از کولر های آکسیال از آب در یک سیستم حلقه بسته برای کمک به فرایند خنک سازی استفاده کنند و در این موارد، مصرف آب به طراحی خاص کولر و نیازهای خنک کننده بستگی دارد. در کولر های آکسیال با پد سلولزی، آب را درون خود نگه می دارد و مصرف انرژی نسبت به کولر های سانتریفیوژ بسیار کمتر است.

 

هزینه تعمیر و نگهداری

هزینه تعمیر و نگهداری کولر آکسیال بسیار پایین تر است، چون انرژی کمتری استفاده می کند و از طرفی فشار کمی به اجزای کولر آکسیال وارد می شود. داشتن وزن مناسب و عدم استفاده از پوشال از مزایای کولر آکسیال است که می تواند هزینه و نگهداری کولر آکسیال را بسیار راحت تر کند.

هزینه تعمیر و نگهداری - تفاوت کولر آکسیال و سانتریفیوژ
هزینه نگهداری

میزان سروصدا هنگام کار کردن در کولر آکسیال و سانتریفیوژ

سطح نویز در کولر آکسیال یا سانتریفیوژ بسته به عوامل مختلفی مانند اندازه و نوع تجهیزات، سرعت عملکرد آن  می تواند متفاوت باشد. به طور کلی کولر های آکسیال صدای زیادی در هنگام کار تولید می کند چون این کولر دور های بالاتری برای ایجاد حجم هوای خنک بیشتر نیاز دارد.

 

خرید کولر صنعتی آکسیال

ما طیف گسترده ای از کولر های صنعتی آکسیال  درجه یک را ارائه می دهیم که برای عملکرد بهینه و در عین حال به حداقل رساندن سطح صدای اضافی طراحی شده اند. کولر های صنعتی آکسیال در اندازه‌ها و سبک‌های متنوعی عرضه می‌شوند تا با هر نیازی مطابقت داشته باشند.

کولرهای ما با بالاترین کیفیت مواد ساخته شده‌اند و به گونه‌ای ساخته شده‌اند که دوام بالا و نگهداری راحتی دارند. به علاوه، با قیمت‌های رقابتی و حمل‌ونقل سریع و مطمئن، می‌توانید مطمئن باشید که بهترین کولر آکسیال را از ما خریداری می کنید.

برای اطلاع از جزئیات محصولات فروشگاه ما می توانید با شماره تماس های موجود، ارتباط بگیرید تا کارشناسان ما تمام اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهند.

 

سوالات متداول

  1. در انتخاب کولر آکسیال چه عواملی را باید در نظر گرفت؟

هنگام انتخاب کولر آکسیال مهم است که اندازه و نوع خنک کننده مورد نیاز، میزان جریان هوای مورد نیاز و دما و رطوبت محیط اطراف را در نظر بگیرید. سایر عواملی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از سطوح نویز، مصرف برق و سهولت تعمیر و نگهداری.

 

2. آیا می توان از کولر آکسیال در محیط های بیرونی استفاده کرد؟

بله، کولر های صنعتی آکسیال را می توان در محیط های بیرونی استفاده کرد، اما ممکن است نیاز به محافظت بیشتری در برابر شرایط آب و هوایی داشته باشند. از پوشش ها یا محفظه های تخصصی می توان برای محافظت در برابر خوردگی و آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض باد، باران و سایر عوامل محیطی استفاده کرد.

 

3. چگونه از یک کولر آکسیال باید نگهداری کرد؟

برای نگهداری یک کولر آکسیال، تمیز نگه داشتن پره های فن، تعویض قطعات آسیب دیده یا فرسوده و اطمینان از روغن کاری مناسب سیستم خنک کننده بسیار مهم است. تمیز کردن و بازرسی منظم می تواند به جلوگیری از مسائلی هزینه های زیاد و خرابی مکانیکی کمک کند.

 

 

امتیاز دهید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X