اساس کار فن کولر صنعتی چگونه است؟

اساس کار فن کولر صنعتی چگونه است؟

اساس کار فن کولر صنعتی چگونه است؟

فن کولر صنعتی چیست؟

سیستم فن در کولر صنعتی سرماسان جریان هوا را با فشار زیاد به محیط خارج از کولر انتقال می‌دهد. زمانی که جریان هوا وارد سیستم کولر می‌شود، خنک شده و سپس وارد سیستم فن می‌گردد. فن، با استفاده از پر‌هایی که به سرعت در حال چرخش و حرکت هستند فشار هوا را افزایش داده و آن را به بیرون هدایت می‌نمایند.

در واقع می‌توان گفت طی این پروسه، فن سرعت را به فشار تبدیل می‌کند.

انواع فن کولر صنعتی

فن‌های صنعتی می‌توانند به سه دسته کلی زیر تقسیم بندی شوند:

  • فن‌های سانتریفیوژی یا گریز از مرکز (Centrifugal Fan)
  • فن‌ آکسیال یا محوری (Axial Fan)
  • فن‌های ترکیبی (Mixed Flow Fan)

اجزای اصلی سازنده فن کولر صنعتی

اجزای فن‌های صنعتی می‌تواند شامل موارد زیادی باشد. اما در صورتی که جزئی در نظر گرفته و فقط اجزای اصلی را برشماریم عبارتند از:

  • توپی چرخ (Hub)
  • بدنه یا محفظه فن (Housing)
  • موتور (Motor)
  • پره ها (Blades)

مشخصات فنی فن کولر صنعتی

تولیدکنندگان فن‌های صنعتی غالباً لیستی از مشخصات این دستگاه‌ها تدارک دیده و در اختیار کاربران قرار می‌دهند. آشنایی با این مشخصات و استفاده از آن‌ها می‌تواند در انتخاب فن متناسب با نیاز کاربران بسیار مفید باشد. این مشخصات کلی عبارتند از:

  • مشخصه ژئومتریکی (Geometric)
  • مشخصات دینامیکی (Dynamic)
  • مشخصه فیزیکی
  • مشخصات ابعادی

مشخصات ژئومتریکی 

اختلاف زیادی که در انواع مختلف فن‌های کولرهای صنعتی تبخیری به چشم می‌خورد نوع عملکرد آن‌ها است. در کولرهای اکسیال جریان هوا موازی با شفت فن حرکت داده می‌شود و سپس در جهتی که پره‌ها در حال چرخش می‌باشند انتقال داده می‌شود یا اصطلاحاً دمیده می‌شود.

اما در مورد فن‌های سانتریفیوژ خروجی جریان هوا در کناره محفظه کولر قرار دارد. در این سیستم‌ها جریان هوای خروجی از پدها 90 درجه چرخش کرده و از طریق نیروی گریز از مرکز فن به بیرون هدایت می‌شود. این مشخصه می‌تواند در انتخاب نوع کولر برای کاربری‌های مختلف بسیار تاثیرگذار باشد. اغلب تولیدکنندگان کولرهای صنعتی هر دو نوع کولرهای سانتریفیوژ و آکسیال را تولید کرده و در اختیار بازار قرار می‌دهند.

مشخصات دینامیکی جریان هوای خروجی 

به منظور بررسی مشخصات دینامیکی جریان هوای خروجی دو سیستم اکسیال و سانتریفیوژ را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در این دو فن، میزان توان ورودی (Power Input) و سرعت چرخش (Rotational Speed) برابر است.

فشار استاتیک در فن آکسیال و فن سانتریفیوژ کولر صنعتی

همانطور که می‌توان در شکل فوق نیز مشاهده کرد، فن سانتریفیوژ دارای فشار بسیار بالایی در زمان‌های اولیه ورود جریان هوا به سیستم است. اما پس از مدتی زمان مشخصی میزان فشار سیستم آکسیال نسبت به فن سانتریفیوژ بیشتر می‌شود.

مشخصات ظرفیتی و فیزیکی فن کولر صنعتی

تمام کولرهای صنعتی را بر اساس ظرفیت (Capacity) آن‌ها دسته‌بندی می‌نمایند. ظرفیت هر کولر بر اساس فوت مکعب در دقیقه (CFM) یا به صورت واحد SI متر مکعب در ساعت بیان می‌شود. این پارامتر و مشخصه مستقیماً با فن کولر صنعتی در ارتباط است. در واقع، میزان هوادهی یک کولر به ظرفیت فن مورد استفاده در آن برمی‌گردد.

به علاوه، ظرفیت فن کولر صنعتی می‌توان تعیین کننده توان موتور کولر نیز باشد. این پارامتر که بر اساس واحد اسب بخار (hp) بیان می‌گردد را نیز می‌توان در کاتالوگ تمامی کولرهای صنعتی مشاهده نمود.

مشخصات ابعادی فن کولر صنعتی

مشخصه دیگری که در کاتالوگ فن‌های صنعتی ارائه می‌گردد ابعاد و سایز فن و قطر پره‌های آن است.

Untitled 1 2 1024x681 - اساس کار فن کولر صنعتی چگونه است؟

انواع کولرهای صنعتی شرکت سرماسان


تفاوت‌های فن صنعتی اکسیال و فن صنعتی سانتریفیوژ

  • فن‌های آکسیال دارای قطر ایمپلر (Impeller) کمتری می‌باشند.
  • فشار دینامیکی فن‌های اکسیال به مراتب بیشتر از فن‌های سانتریفیوژ در لودهای بالا است.
  • حجم جریان هوای در فن‌های سانتریفیوژ بهتر و بیشتر از فن‌های آکسیال می‌باشد.
  • سرعت عملیاتی (Operating Speed) فن‌های آکسیال نسبت به فن‌های گریز از مرکز بالاتر است.
  • میزان سر و صدا و اصطلاحاً نویز (Noise) فن‌های سانتریفیوژ بسیار کمتر از فن‌های آکسیال است.
  • فن‌های آکسیال دارای قیمت خرید پایین‌تر می‌باشند.
  • وزن فن‌های آکسیال نیز به مراتب کمتر از فن‌های سانتریفیوژ است.

انواع کولرهای صنعتی

انواع کولرهای صنعتی مانند کولرهای صنعتی سانتریفیوژی، کولرهای معمولا تولیدکنندگان و دارندگان سالن‌های تولیدی بزرگ با مشکل انتخاب سیستم سرمایشی صنعتی مواجه هستند. با توجه به اینکه شرایط در ساختمان‌ها و سالن‌های صنعتی خاص است، مواردی باید در انتخاب کولر صنعتی مناسب برای آن‌ها رعایت شود.

در اماکن صنعتی غالبا میزان آلودگی و گرد و غبار بالاست و ممکن است کارکنان و عوامل دچار بیماری‌های تنفسی و ریوی شوند. هم چنین مساحت این سالن‌ها اغلب بسیار بالاست و نمی‌توان با استفاده از کولرهای معمولی آبی یا گازی آن را خنک نمود. مورد دیگر در مورد نصب این کولرهاست. در سالن‌های تولیدی و صنعتی محل نصب انواع کولرهای صنعتی متفاوت است، چرا که هر سالن و ساختمان شرایط ابعادی و طراحی خاص خود را دارد.

صرفه اقتصادی

کولرهای صنعتی اگرچه از نظر نحوه خنک سازی و ظاهر شبیه کولرهای آبی معمولی هستند، لیکن تفاوت‌های بسیاری در نوع عملکرد با این کولرها دارند. این نسل از کولرها صرفه اقتصادی بالاتری نسبت به سایر کولرها دارند. چرا که با توجه به محدوده عملکرد آن‌ها بسیار وسیع‌تر است و در صورت پائین بودن بازدهی انرژی سیستم هزینه گزافی برای خنک سازی خواهد طلبید.

این صرفه اقتصادی در حالی ارائه می‌شود که میزان خنک سازی بالا و برابر با سایر کولرها با مصرف انرژی فوق‌العاده بالای آن‌هاست.

با وجود اینکه کیفیت هوای خروجی از انواع کولرهای صنعتی نسبت به پکیج‌ها، چیلرها و هواسازها پائین‌تر است، اما به دلیل همین صرفه اقتصادی کاربرد گسترده‌ای در صنایع بزرگ دارند. البته منظور از کیفیت پائین هوا صرفا رطوبت بالای ایجاد شده در هوا به دلیل تبخیری بودن سیستم است.

کولرهای صنعتی آبی یا تبخیری دارای انواع مختلفی هستند که کاربران می‌توانند بر اساس نیاز سالن تولیدی و صنعتی خود نوع متناسب را خریداری نمایند. این انواع عبارتند از:

  • کولرهای صنعتی پوشالی
  • کولر صنعتی سلولزی
  • کولرهای صنعتی سانتریفیوژی
  • کولر صنعتی اکسیال

تماس با ما جهت خرید کولر صنعتی

امتیاز دهید
X